Minggu, 31 Oktober 2010

PANGGILAN HAJI


Asalamualaikum wbt

Alhamdulillah segala puji-pujian hanya bagi Allah, tuhan penguasa seluruh alam ini. Selawat serta salam ke atas junjungan besar kita, Nabi Muhammad s.a.w dan keluarga baginda serta seluruh sahabat dan para pengikut sahabat dari dulu hinggalah kini.

Para pembaca yang saya kasihi sekalian, disini saya ingin memaklumkan bahawa pada 08.11.2010 (isnin) insyallah, saya akan berangkat ke tanah suci Mekah untuk menjadi tetamu Allah dan menunaikan fardhu haji. Sehubungan dengan itu, saya ingin memohon kemaafan daripada para pembaca sekalian seandainya terdapat salah dan silap dari saya atau ada yang telah mengguris hati samada dengan sengaja ataupun tidak, jadi sekali lagi saya mohon kemafaan daripada semua.

Saya juga berharap agar para pembaca dapat mendoakan agar saya selamat pergi dan kembali, dipermudahkan segala urusan, dikurniakan kesihatan, keselamatan dan kesejahteraan kepada saya dan keluarga serta harta benda yang ditinggalkan dan yang penting doakan agar saya mendapat haji yang mabrur.

Sebagai makluman, saya akan pulang kekampung untuk bertemu dengan ibu serta mertua saya dan sanak saudara pada hari selasa ini dan dijangka akan pulang semula ke KL pada hari sabtu hadapan. Justeru itu saya sekali lagi memohon kemaafan daripada semua, kerana artikel ini mungkin yang terakhir yang dapat saya keluarkan dan insyallah kita akan sambung semula selepas saya pulang dari tanah suci kelak.

Jadual penerbangan saya ialah dengan KT97 (08.11.2010), check-in pada jam 9.30 pm di Komplek Tabung Haji, Kelana Jaya (kena datang 2 jam lebih awal) dan dijangka akan pulang ke Malaysia pada 19hb Disember 2010 pada jam 11.50pm di KLIA.

Akhir kalam dari saya, ingin saya berwasiat kepada semua agar takutlah kepada Allah, dengan mengerjakan apa yang di suruh dan meninggalkan apa yang dilarang dan tuntutlah ilmu kerana ilmu itu asas kepada Islam.

Sekian, hingga jumpa lagi, insyallah

Ahmad Nizam Hashim

Sabtu, 30 Oktober 2010

8.0 Sahabat, Tabi’i, Rawi dan Mukharrij


8.4 Mukharrij atau Mudawwin

Mukharrij atau Mudawwin adalah pencatat atau pengumpul hadis seperti Imam Bukhari, Imam Muslim dan sebagainya. Mudawwin itu pun termasuk di dalam golongan rawi sebab ikut meriwayatkan hadis.


Kitab yang merupakan kumpulan catatan hadis yang dibukukan oleh seseorang Mudawwin itu belum tentu hadis sahih atau hasan, tetapi bercampur dengan hadis daif dan adakalanya hadis yang maudhu’ iaitu hadis yang dibuat-buat sendiri oleh tangan manusia yang kotor dan berjiwa jahat. Oleh sebab itu kita perlu berhati-hati di dalam menerima sesuatu hadis dan janganlah menerima bulat-bulat malah perlu diselidiki dan jika tidak dapat diselidiki maka tanyalah kepada para ulama yang ahli di dalam bidang hadis.

Kitab hadis yang terbaik isinya, sebab hanya memuatkan hadis-hadis sahih sahaja hanyalah ada dua iaitu Shahih Bukhari dan Shahih Muslim. Selain dari keduanya itu belum dapat dijamin kebenarannya secara keseluruhan , sebab selain daripada dua kitab ini pasti ada hadis daif atau yang lemah, adakala sedikit dan adakala banyak.

Pekerjaan seorang Mudawwin atau Mukharrij hadis itu dinamakan tadwiin atau takhriij. Oleh itu apabila dikatakan mentadwiin atau mentakhriij itu ertinya ialah mencatat serta mengumpul dan mengeluarkan berbagai hadis.

Jumat, 29 Oktober 2010

8.0 Sahabat, Tabi’i, Rawi dan Mukharrij

8.3 Rawi

Rawi dan jika dijamakkan berbunyi Ruwat, ialah orang yang meriwayatkan Hadis dan Rawi itu boleh terdiri dari golongan Shahabi ataupun Tabi’i. Jadi seperti contoh sebelum ini, katakanlah si A adalah shahabi sedangkan G atau I sudah tentu Tabi’i, sebab tidak pernah bertemu dengan Nabi s.a.w.

Kamis, 28 Oktober 2010

8.0 Sahabat, Tabi’i, Rawi dan Mukharrij

8.2 Tabi’i

Tabi’i ialah orang Islam, lelaki atau perempuan, tuan atau muda yang pernah bertemu dengan sahabat atau shahabi sekalipun di dalam waktu yang singkat dan ketika matinya dia masih memeluk Islam.

Senin, 25 Oktober 2010

8.0 Sahabat, Tabi’i, Rawi dan Mukharrij

8.1 Sahabat

Sahabat atau Shahabi ialah orang Islam samada lelaki atau perempuan yang pernah bertemu dengan Rasulullah s.a.w sekalipun dalam waktu yang singkat, baik di saat dia masih kecil ataupun sudah dewasa atau tua dan sewaktu dia meninggal dunia dia masih di dalam Islam. Jadi walaupun seseorang itu pernah bertemu dengan Rasulullah di dalam jangka waktu yang lama tetapi dia bukan seorang Islam atau di waktu dia meninggal dunia dia tidak memeluk Islam, meskipun dia merupatkan kerabat Nabi s.a.w sendiri, maka dia bukanlah tergolong di kalangan para sahabat seperti Abu Jahal, Abu Lahab, juga Abu Talib yang menjaga Nabi s.a.w semenjak dari kecil.

Sabtu, 23 Oktober 2010

Ilmuan Islam - Ismail Al-Faruqi

ISMAIL AL-FARUQI

Ismail Raji al-Faruqi lahir pada januari 1921 di Jaffa, Palestin. Ayah beliau iaitu Abdul Huda al-Faruqi seorang kadi yang alim. Ismail telah mendapatkan pendidikan awal daripada ayahnya dirumah dan pendidikan Islam di masjid berdekatan. Pada tahun 1936, beliau belajar di French Dominican College Des Freres, Palestin.

Pada tahun 1938 beliau telah berpindah ke Beriut, Lebanon. Beliau telah memperolehi ijazah sarjana muda di Universiti Amerika Beriut pada tahun 1941. Selepas bergelar graduan, beliau bekerja sebagai pendaftar di bawah pemerintahan British di Jerusalem pada tahun1942 dan pada tahun 1945 beliau telah dilantik menjadi Gabenor di Galilee pada usia 24 tahun.

Semasa penaklukan yahudi di Palestin pada tahun 1948, beliau telah berhijrah ke Lebanon dan kemudiannya ke Amerika Syarikat kerana kecewa dengan perpecahan umat Islam yang berlaku di Palestin. Semasa di Amerika Syarikat, beliau telah menyambung pengajiannya di Universiti Indiana, Bloomington dengan mengambil ijazah sarjana dalam bidang falsafah pada tahun 1949. Selepas itu beliau diterima pula menyambung pelajaran ke Universiti Harvard dan memperolehi ijazah sarjana kedua beliau pada tahun 1951.

Berbekalkan pendapatan beliau sebagai pengalih bahasa di American Council of Learned Societies, beliau telah membuka perniagaan sebagai kontraktor bangunan. Namun beliau akhirnya kembali semula ke dunia akademik. Beliau menggunakan tesis sarjana beliau di Universiti Harvard bagi memperoleh ijazah doktor falsafah di Universiti Indiana pada tahun 1952 dalam bidang falsafah barat.

Pada tahun 1954, Ismail dan isterinya telah berpindah ke Mesir bagi mendalami pengajian Islam di Universiti al-Azhar, Mesir di mana beliau memperoleh ijazah doktor falsafah keduanya pada tahun 1958. Dengan pengetahuan di dalam bidang Islam dan barat, beliau telah ditawarkan jawatan sebagai penyelidik di Institut Pemikiran Islam, Universiti McGill, Montreal pada tahun 1958.

Beliau juga pernah mengajar di Institut Penyelidikan Islam, Karachi, Pakistan dari tahun 1961 hingga ke tahun 1963 dan selepas itu di Institut Pengajian Tinggi Arab, Universiti Mesir. Beliau juga telah telah dikurniakan gelaran Profesor Madya pada tahun 1964 di Universiti Syracuse. Beliau juga pernah bekerja secara kontrak di Universiti Chicago sebagai profesor pelawat dan mengajar di dalam bidang sejarah agama.

Ismail al-Faruqi mengabdikan dirinya kepada dunia akademik sebagai Profesor di Universiti Temple di mana beliau telah mengasaskan program pengajian Islam di sana pada tahun 1968 sehingga beliau meninggal dunia. Beliau amat terkenal sebagai seorang ahli falsafah dalam bidang perbandingan agama.

Sepanjang penglibatannya di dalam dunia akademik, Ismail al-Faruqi telah menulis lebih daripada 100 artikel di dalam jurnal dan majalah di samping 25 buah buku. Antara buku beliau yang mahsyur ialah Christian Ethics : A Historical and Systematic Analysis of its Dominant Ideas dan Trialogue of The Abrahamic Faiths. Beliau juga turut menjadi ahli sidang redaksi kepada tujuh jurnal terkemuka dunia.

Dalam pada itu, beliau juga telah menubuhkan Islamic Studies Group of the American Academy of Religion yang dipengerusikannya selama 10 tahun. Beliau juga adalah naib presiden kolokium keamanan antara agama dan presiden kolej Islam Amerika, di Chicago. Beliau turut memimpin Pertubuhan Mahasiswa Muslim dan Pertubuhan Ilmuan Sosial Muslim serta Islamic Assembly of North America.

Pada tahun 1970-an, Ismail al-Faruqi telah menjadi jurubicara Muslim yang utama didalam dialog antara agama. Beliau telah bergiat secara aktif di dalam mengetengahkan prinsip serta dasar Islam secara Ilmiah dalam perbincangan dan perdebatan antara agama.

Beliau adalah antara yang paling awal mengusulkan idea Islamisasi Ilmu Pengetahuan dan salah seorang pengasas kepada International Institute of Islamic Thought yang bertujuan bagi mengislamisasi disiplin ilmu kontemporari melalui seminar dan penerbitan. Beliau juga adalah perintis dalam pengembangan pengajian Islam di Amerika. Usaha beliau banyak tertumpu kepada menggabung jalin pandangan dunia Islam dengan kaedah sanitifik terutamanya bidang sains sosial dan kemanusiaan. Pemikiran beliau banyak dipengaruhi oleh pemikiran Muhammad Abduh dan Muhammad Iqbal.

Ismail al-Faruqi meninggal dunia akibat serangan seseorang di rumahnya di Pennsylvania pada 24hb Mei 1986. Beliau dan isteri meninggal dunia akibat tikaman penyerang tersebut dan menurut laporan beliau adalah mangsa kepada kes pecah rumah. Namun sesetengah pihak menganggap, ia adalah satu pembunuhan yang dirancang. Semoga Allah merahmati beliau dan isterinya.

Jumat, 22 Oktober 2010

Aurat Wanita

Asalamualaikum wbt.

Para pembaca yang saya kasihi sekalian, saya ingin berkongsi sedikit cerita semasa saya sedang upload ceramah Ustaz Kazim Elias mengenai aurat wanita baru-baru ini, saya telah ternampak satu tajuk di dalam Youtube iaitu "Reaksi Artis Melayu Seksi Tentang Aurat", di dalamnya ialah satu program TV mengenai wawancara dengan artis melayu mengenai aurat yang dibuat 9 bulan yang lepas (jika merujuk kepada tarikh video tersebut di uploadkan ke dalam Youtube).

Di dalam video klip tersebut menunjukkan beberapa orang artis telah diwawancara mengenai pandangan mereka tentang aurat dan saya berpendapat setelah kita mendengar ceramah daripada Ustaz Kazim Elias mengenai bab aurat ini rasanya elok juga kita mendengar apa pula kata artis-artis yang menjadi ikutan sebahagian muda mudi kita pada masa kini.

Bukanlah niat saya bertujuan untuk mengaibkan sesiapa, tetapi saya rasa para pembaca sendiri tentu akan dapat menilai pandangan sebahagian daripada anggota masyarakat kita pada masa kini mengenai hukum-hukum di dalam agama Islam. Mudah-mudahan Allah menjaga hidayah yang berada di dalam dada-dada kita dan semoga kita sentiasa berada di atas jalan yang diredhai-Nya dan semoga Allah memberikan hidayah-Nya kepada mereka. Amin.

Rabu, 20 Oktober 2010

7.1 Apakah Matan Hadis ?

Apakah Matan Hadis ?


Matan hadis itu bermaksud, isi apa yang disabdakan, isi yang diperbuat atau isi dari taqrir Rasulullah s.a.w.

Contohnya ;

Imam Bukhari meriwayatkan hadis dari G, G dari F dan selanjutnya sampai B dari A, lalu A berkata :

Rasulullah s.a.w bersabda ;
“ Barangsiapa yang berdusta atas namaku ( Nabi Muhammad ) dengan sengaja ( yakni mereka-reka hadis sendiri dan dikatakan bahawa itu adalah sabda Baginda ), maka hendaklah menempati tempat duduknya di dalam neraka.”

Oleh itu sabda yang keluar daripada Nabi seperti di atas disebut matan hadis atau isi hadis.

Jikalau berupa perbuatan, misalnya ialah ;
A berkata : “ Nabi s.a.w itu begini….begini.”

Jikalau berupa taqrir pula, misalnya ;
A berkata : “ Saya dan si anu berbuat demikian, sedang Nabi mengetahuinya dan Baginda s.a.w mendiamkan sahaja.”

Hadis Nabi s.a.w itu dapat juga dinamakan sunnah Rasulullah s.a.w. Jadi Takrif atau pengertiannya sama sahaja, iaitu qaulun Nabi s.a.w aw fi’luhuu aw taqriiruhuu ( sabda Nabi s.a.w atau perbuatannya ataupun taqrirnya.

Senin, 18 Oktober 2010

ZAINAB AL-GHAZALI


ZAINAB AL-GHAZALI

Zainab al-Ghazali adalah seorang wanita yang memperjuangkan hak-hak Islam. Beliau dilahirkan pada 1917 di Buhaira, Mesir. Beliau adalah dari keturunan Khalifah Umar al-Khattab dan Hasan bin Ali bin Abi Talib. Bapanya seorang guru agama dan peniaga kapas serta lulusan Universiti al-Azhar.

Zainab adalah seorang yang berjiwa kental dan berani di dalam memperjuangkan agama Islam. Semasa beliau masih remaja iaitu pada tahun 1936, beliau telah menyertai Kesatuan Wanita Mesir. Namun beliau telah keluar daripada kesatuan itu dan menubuhkan Jamaah Wanita Muslimah. Penubuhan Jamaah Wanita Muslimah adalah bagi menguruskan segala perkara yang berkaitan dengan aktiviti wanita berlandaskan ajaran Islam.

Pada tahun 1928, Hasan al-Banna bertemu dengan Zainab untuk menjadi penggerak kepada sayap wanita bagi pertubuhan Ikhwanul Muslimin. Imam Hasan al-Banna mahu supaya Jamaah Wanita Muslimah bergabung dengan Ikhwanul Muslimin. Namun Zainab menolak pelawaan itu tetapi bersetuju untuk memberikan kerjasama apabila diperlukan.

Selepas daripada itu Zainab telah berbaiah dengan Imam Hasan al-Banna pada tahun 1948 dan pada tahun 1949, Zainab menyokong dan memperjuangkan agama Islam bersama-sama dengan Imam Hasan al-Banna. Pada 12hb Februari 1949, Imam Hasan al-Banna telah syahid kerana mati ditembak.

Peristiwa kematian Imam Hasan al-Banna tidak memetahkan semangat Zainab didalam memperjuangkan daulah Islam. Bersama-sama dengan pemimpin Ikhwanul Muslimin yang baru iaitu Hasan al-Hudhaibi, Zainab menunaikan baiah yang pernah dibuat semasa Imam Hasan al-Banna masih hidup. Perjuangan beliau bersama-sama dengan Ikhwanul Muslimin telah ditentang oleh pemerintah pada masa tersebut iaitu Jamal Abdul Naseer. Kisah penderitaan hidupnya semasa pemerintahan Jamal Abdul Naseer ada tertulis didalam kitab Hari-Hari Dalam Hidupku.

Zainab telah ditangkap dan dipenjarakan pada tahun 1965 apabila kerajaan Mesir berasa curiga pada pertubuhan Ikhwanul Muslimin. Jamaah Wanita Muslimah telah dibubarkan dan pada tahun 1966 Zainab telah dibicarakan dan dihukum penjara seumur hidup dengan melakukan kerja-kerja berat.

Pada tahun 1967, kerajaan Mesir telah tewas kepada Israel dan sekutunya di dalam peperangan tiga serangkai. Pada tahun 1971, hukuman ke atas Zainab telah dibatalkan dan beliau dibebaskan dari penjara oleh pemerintah yang baru iaitu Anwar Sadat apabila Jamal Abdul Naseer meninggal dunia.

Zainab merupakan seorang yang mempunyai bakat di dalam bidang penulisan. Beliau banyak menulis di dalam majalah al-Da’wa dan merupakan seorang editor bagi sebuah ruangan berkaitan pembangunan rumah tangga Muslim di dalam majalah tersebut.

Di dalam satu temuramah pada tahun 1981, beliau telah berkata; “Islam menyediakan segala-galanya untuk lelaki dan perempuan. Islam memberikan wanita semuanya iaitu kebebasan, hak dalam ekonomi, politik, sosial, hak awam dan hak persendirian. Islam memberikan hak-hak wanita dalam keluarga lebih dari persatuan atau agama lain. Wanita boleh berkata perihal kebebasan wanita dalam masyarakat kritian, yahudi dan juga masyarakat pagan, tetapi di dalam Islam adalah satu kesilapan besar untuk berkata perihal kebebasan wanita. Wanita Muslim perlu mempelajari Islam supaya mereka tahu Islam memberikan mereka semua hak-hak mereka”.

Antara karya beliau yang terkenal adalah sebuah buku yang bertajuk Return of The Pharaoh. Buku tersebut telah diharamkan oleh kerajaan Mesir kerana isi kandungannya ditujukan khas kepada presiden Mesir pada masa tersebut.

Zainab al-Ghazali telah menghembuskan nafasnya yang terakhir pada hari Rabu, 3 Ogos 2005 semasa umurnya 88 tahun. Semoga Allah merahmati roh beliau.

Sabtu, 16 Oktober 2010

7. Matan Hadis Serta Sanad atau Isnad

Matan Hadis Serta Sanad atau Isnad


Sesuatu hadis itu sudah pasti ada matan dan ada sanad atau isnadnya. Matan ertinya isi hadis manakala sanad atau isnad bererti sandaran atau penyandaran.

Sekiranya Rasulullah s.a.w bersabda akan sesuatu perkara, maka sabdanya itu sudah pasti didengar oleh satu orang, dua orang atau beberapa orang sahabat. Yang mendengar itu pula menyampaikan kepada orang yang belum mendengarnya, baik ia sesama sahabat atau yang bukan sahabat (orang yang hidup di zaman sesudah Nabi wafat) lazimnya dikenali sebagai Tabi’I dan sekiranya dijamakkan pula di panggil Tabi’in. Demikianlah maka pada akhirnya apa yang disabdakan oleh baginda sampai kepada Mudawwin atau Mukharij, seperti imam-imam Bukhari, Muslim, Abu Daud, Nasa’I, Tirmidzi dan sebagainya.

Sekarang mari kita bincangkan bagaimanakan Mudawwin itu ketika menceritakan sesuatu hadis. Misalnya, Imam Bukhari dan Imam Muslim, kedua-dua orang pencatat hadis ini yang kitab-kitab mereka dianggap oleh seluruh ulama Islam sebagai kitab hadis yang sama sekali tidak berisikan kecuali dengan hadis sahih semata-mata. Maka dari itu kitab kedua-dua imam ini dikatakan sebagai Sahih Bukhari dan Sahih Muslim.

Imam Bukhari dan Imam Muslim tidak pernah bertemu dengan Baginda Nabi s.a.w dan dipisahkan dengan jarak waktu yang jauh dengan zaman Rasulullah s.a.w. Oleh yang demikian, kedua-dua imam ahli hadis ini tidak dapat menerima secara langsung dari Nabi s.a.w, tetapi dengan melalui perantaraan beberapa orang.

Sebagai contohnya ;

Imam Bukhari menerima hadis itu dari G, G pula menerima dari F, F dari E, E dari D, D dari C, C dari B, B dari A dan barulah A ini menerima secara langsung dari Rasulullah s.a.w. Oleh itu dari Nabi s.a.w hingga ke Imam Bukhari ada tujuh orang.
Imam Muslim menerima hadis dari I dan begitulah seterusnya sampai B dan B pula menerima dari A dan A itulah yang menerima secara langsung dari Nabi s.a.w. Di sini antara Nabi dengan Imam Muslim ada sembilan orang.

Setiap orang dari G atau I sampai A ini masing-masing disebut Rawi atau Perawi yakni orang yang meriwayatkan atau orang yang menceritakan Hadis. Beberapa orang rawi yang berjumlah keseluruhannya tujuh atau sembilan atau kadang-kadang kurang atau lebih dari jumlah itu, maka rangkaian rawi-rawi tersebut dikatakan isnad dan boleh juga dikatakan sanad.

Maksudnya bahawa Imam Bukhari menyandarkan apa yang diterimanya itu G dan G menyandarkan kepada F, demikianlah seterusnya sampai kepada yang terakhir sekali. Adapun Imam Muslim menyandarkannya kepada I dan I kepada H dan begitulah seterusnya sampai yang terakhir seklai. Itulah sebabnya, maka ianya disebut sanad atau sandaran, juga isnad atau penyandaran.

Kamis, 14 Oktober 2010

Utbah Bin Rabiah

UTBAH BIN RABIAH

Utbah Bin Rabiah merupakan salah seorang tokoh di dalam kaum Quraisy yang menentang dakwah yang dibawa oleh Nabi s.a.w dan para pengikutnya. Beliau juga mempunyai ikatan kekeluargaan dengan Nabi s.a.w.

Sudah sekian lama Utbah bin Rabiah menyimpan niat supaya Nabi s.a.w berhenti dari berdakwah. Pada suatu hari, Nabi Muhammad s.a.w sedang bersendirian di Masjidil Haram, kesempatan ini telah digunakan oleh Utbah untuk memujuk Nabi bagi menghentikan dakwah baginda. Utbah telah pergi menemui Nabi s.a.w seraya berkata ; “Wahai saudaraku, engkau adalah orang yang terpandang dan berasal dari keluarga yang dihormati, akan tetapi engkau telah membawa masalah besar di dalam kaum mu dengan memecahbelahkan perpaduan mereka.

Dengar dengan teliti, aku mahu mengajukan usul dan tawaran kepada mu. Fikirkan dengan bersungguh-sungguh dan aku harap engkau mempersetujuinya. Sekiranya engkau tidak mempersetujui kesemuanya mungkin sebahagian daripadanya juga sudah cukup.”

Nabi pun menjawab, “Baiklah, sampaikan apakah tawaran mu itu ?”

Utbah pun menyampaikan usul dan tawarannya, “Wahai saudaraku ! sekiranya engkau melakukan dakwah mu ini kerana mahu mendapatkan harta kekayaan, kami sanggup mengumpulkan sebahagian daripada harta kekayaan kami dan akan kami serahkan kepadamu sehingga engkau menjadi antara orang yang terkaya di antara kami.

Sekiranya engkau mengidamkan kehormatan dan pangkat daripada dakwahmu ini, kami mampu menjadikan engkau sebagai pemimpin kami dan menurut segala keputusanmu. Ataupun engkau mahu menjadi raja kami? Kami juga boleh mengangkatmu menjadi raja kami?

Sekiranya apa yang membuatkan engkau melakukan dakwah ini adalah daripada penguasaan jin yang berada di dalam tubuhmu dan engkau tidak dapat melepaskan diri daripada penguasaan jin tersebut, kami sanggup mencari dukun atau tabib yang mampu menyembuhkanmu. Berapa tinggi pun biaya perubatannya kami sanggup menanggungnya.”

Nabi Muhammad s.a.w pun menjawab “Dengarkan pula kata-kataku, wahai saudaraku !”

Utbah pun berkata, “Baiklah, aku mahu mendengarkannya!”

Nabi s.a.w pun membacakan ayat Al-Quran, iaitu surah Fussilat dari awal dan apabila tiba di ayat yang ke 13 yang bermaksud, “ Sekiranya mereka berpaling katakan, ‘Aku memperingatkan kamu dengan petir seperti petir yang menimpa kaum A’ad dan kaum Tsamud.’ “ Wajah Utbah menjadi pucat kerana takut dan meminta baginda menghentikan bacaannya.

Tanpa menghiraukan ketakutan yang melanda Utbah, Nabi s.a.w terus membacakan surah Fussilat sehingga ayat 37, Utbah menjadi semakin takut dan akhirnya pergi meninggalkan Nabi s.aw dengan wajah yang pucat lesi.

Sekembalinya Utbah kepada kaumnya, para pemimpin Quraisy kehairanan dan tertanya-tanya, apakah yang terjadi kepada Utbah.

Utbah menjelaskan kepada mereka, “Aku mendengarkalimat-kalimat yang belum pernah aku dengar selama ini, bukan syair dan bukan mentera dukun. Percayalah kepadaku dan biarkanlah sahaja Muhammad itu. Lebih baik kita menghindarinya dan aku yakin kata-katanya itu kelak akan menjadi berita yang besar. Sekiranya nanti dia memperoleh kemenangan, kerajaannya itu bererti kerajaan kita semua, kerana kita adalah kaum Quraisy. Semoga kita berbahagia dibawah pimpinannya.”

Mendengar kata-kata Utbah itu, para pembesar Quraisy berteriak, “Kamu terkena sihir Muhammad, wahai Utbah!”

Utbah menjawab, “Terserah kepada apa yang kamu mahu katakan berkaitan dengan diriku.”


Ulasan;

Utbah sebenarnya sudah nampak kebenaran Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w ,di kala dia berdialog dengan Nabi s.a.w, tetapi disebabkan beliau tidak mahu menanggung malu dihadapan kaumnya maka dia memilih untuk tidak memeluk Islam dan akhirnya beliau mati di dalam Peperangan Badar.

Begitu juga dengan apa yang berlaku pada masyarakat kita sekarang ini. Seorang ahli maksiat sebagai contohnya kaki minum arak, dia bukannya tidak tahu bahawa arak itu haram dan membawa keburukan kepada jasmani dan rohaninya, tetapi disebabkan malu kepada kawan-kawannya atau memikirkan apa yang akan diperkatakan oleh kawan-kawannya yang kaki botol itu, maka ia memilih untuk terus minum arak untuk mengelakkan dari rasa malu kepada kawan-kawannya itu. Begitu juga dengan perkara-perkara maksiat yang lain seperti kaki judi, kaki perempuan dan lain-lain lagi.

Tetapi disini ingin saya bertanya, kenapa tidak mengutamakan, apa yang Allah akan kata kepadanya? Kenapa kata-kata manusia durjana pula yang perlu diutamakan ? Di mana rasa malu kepada Allah apabila melakukan dosa dan kesalahan ? Mengapa perlu rasa malu apabila meninggalkan perkara-perkara maksiat? Apakah yang akan kita jawab apabila berhadapan dengan Allah kelak ?

Semoga kisah di atas dapat kita jadikan sebagai pengajaran buat kita, dan sama-samalah kita muhasabah diri kita supaya kita tidak terjerumus ke lembah kehinaan. Kepada yang masih terlibat dengan perkara-perkara maksiat, saya menyeru dan merayu kepada anda, supaya bertaubatlah dan kembalilah ke jalan yang benar. Pintu taubat sentiasa terbuka luas, buatlah pilihan yang bijak sebelum terlambat. Nikmat tuhan manakah lagi yang engkau hendak dustakan.

6. Perbezaan Antara Hadis Dan Asar

Perbezaan Antara Hadis Dan Asar

Hadis itu adalah sabda, perbuatan atau taqrir Nabi Muhammad s.a.w, maka yang di namakan asar ialah ucapan para sahabat. Selain dari makna perkataan para sahabat, asar itu juga bermakna bekas menurut erti aslinya.

Adakalanya perkataan sahabat itu juga disebut riwayat yang erti aslinya cerita seperti ucapan Saidina Umar bin Alkhaththab, Saidina Ali bin Abu Talib, Saidina Khalid bin Alwalid dan lain-lain radhiallahu anhum.

Selasa, 12 Oktober 2010

OKTOBER 2010

Asalamualaikum wbt

Alhamdulillah pada bulan oktober ini genaplah umur anak saya yang kecil sekali itu berumur 2 tahun. Kadang-kadang letih juga nak melayan keletahnya yang berbagai ragam terutama sekali apabila saya sedang membuat kerja di hadapan komputer, ada saja permintaannya nak minta saya buka utube sebab nak tengok video binatang. Sememangnya semua anak-anak saya sukakan binatang. Terbaru yang saya tidak boleh lupakan ialah apabila menghadiri kenduri di rumah jiran saya, dimana kami sekeluarga hanya berjalan kaki sahaja sebab jaraknya yang dekat. Semasa di dalam perjalanan pulang ada seekor anjing yang mengekori kami, apa lagi kakak-kakak dia semuanya kelam kabut berlari nak menyorok di belakang saya sebab takutkan kepada anjing tersebut termasuk juga dengan si kecil tu, dia pun kelam kabut juga tetapi bukannya berlari menyorok di belakang saya malah dia berlari ke arah anjing tersebut akhirnya saya pula yang jadi kelam kabut berlari tangkap dia, begitulah serba sedikit mengenai keletah anak kecil saya yang tidak boleh dijangkakan ragamnya.

Untuk pengetahuan para pembaca semua, pada bulan ini aktiviti saya agak penuh jadi saya memohon maaf sebab posting artikel di dalam blog ini agak kurang berbanding sebelum-sebelum ini. Terlalu banyak perkara yang saya perlu selesaikan dan hand over sebagai persiapan awal. Sebagai manusia kita hanya merancang dan Allah yang menentukan, kadang-kadang kita berharap kepada sesuatu yang kita rasa baik untuk kita tetapi Allah Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk kita. Apa pun janganlah kita buruk sangka dengan Allah seandainya apa-apa yang kita inginkan tidak tercapai. Insyallah, jika diizinkan-Nya, akan saya kongsikan bersama dengan para pembaca sekalian.


Senin, 11 Oktober 2010

5.Hadis Yang Berupa Taqrir Nabi s.a.w

Hadis Yang Berupa Taqrir Nabi s.a.w

Yang disebut sebagai Hadis yang berupa taqrir Nabi s.a.w ialah sekiranya ada seseorang sahabat atau beberapa orang sahabat melakukan sesuatu perbuatan di hadapan Nabi s.a.w, lalu beliau membiarkan sahaja dan tidak menegur atau tidak memberikan apa-apa reaksi, maka itulah yang disebut dengan taqrir yang aslinya ialah penetapan. Sesuatu yang ditaqrirkan oleh Baginda Nabi itu tentu sahaja hukumnya halal, sebab sekiranya haram, sudah pasti ditegur atau diingatkan oleh Baginda Nabi.

Sabtu, 09 Oktober 2010

Kasih Ibu Dan Abang Saya Di Benarkan Pulang....

Alhamdulillah bersyukur saya kepada Allah s.w.t kerana dengan izin-Nya maka abang saya telah kembali sihat walaupun tidak sepenuhnya. Terima kasih dari saya dan keluarga kepada semua yang telah mendoakan dan yang solat hajat untuk abang saya, semoga Allah memberikan ganjaran di atas segala budi baik anda semua.

Terkini, saya dimaklumkan bahawa abang saya akan dibenarkan pulang pada esok hari iaitu ahad 10.10.2010 dan akan mendapatkan rawatan sebagai pesakit luar selepas ini. Sememangnya kepulangannya bukan sahaja dinantikan oleh keluarganya bahkan kami semua dan terutamnya ibu saya yang tercinta yang tidak putus-putus berdoa untuk kebaikkannya. Begitulah kasihnya seorang ibu kepada seorang anak, walaupun dalam keadaan kesihatan ibu saya yang uzur, beliau gagahkan diri untuk sama-sama membaca Yassin serta bangun malam untuk solat memohon kepada Allah demi kebaikkan anak yang dikasihinya. Sebenarnya saya sendiri kagum dan bangga kerana menjadi anak kepada seorang ibu yang begitu pengasih tetapi tegas kepada anak-anaknya dan saya yakin anda juga memiliki ibu yang sedemikian.

Para pembaca yang saya kasihi sekalian, saya menyeru kepada diri saya, keluarga saya dan kepada anda semua supaya sama-samalah kita mengasihi ibu dan bapa kita. Mereka tidak mengharapkan wang atau harta kita tetapi mereka mengharapkan kasih sayang dan perhatian dari kita. Selalulah kita pulang untuk menjenguk mereka atau setidak-tidaknya selalulah menelefon mereka. Ingatlah walau sebaik mana sekalipun usaha yang kita buat ianya tidak akan dapat membalas jasa mereka. Begitulah tinggi dan mulianya jasa ibu disisi Allah, berutunglah kepada mana-mana ibu yang dapat mendidik anak-anaknya sebagaimana seperti yang dikehendaki Allah.

Marilah kita sama-sama berazam supaya kita menjadi anak-anak kebanggaan kepada ibubapa kita. Cuba para pembaca bayangkan, seandainya pada suatu hari nanti, ibu atau bapa kita yang telah dimamah usia, tiba-tiba datang dan duduk disebelah kita dan merenung dalam-dalam muka kita dengan penuh kasih sayang, tiba-tiba beliau bersuara dengan nada yang perlahan “Nak, sebenarnya emak rasa bersyukur dan bangga kerana mengandung dan mempunyai anak seperti engkau ….” Saya ingin bertanya, apakah perasaan anda pada ketika itu ? Adakah nilai kata-kata yang keluar itu boleh diukur dengan harta benda…? Maka berusahalah kita agar ibu atau bapa kita mengucapkan kata-kata indah itu kepada kita. Wallahualam.

Jumat, 08 Oktober 2010

Majlis Meraikan Bakal Haji

Majlis jamuan makan bagi meraikan bakal-bakal haji



Asalamualaikum wbt

Untuk makluman para pembaca sekalian, pada 01hb Oktober 2010 yang lepas, masjid di qariah saya telah mengadakan majlis solat hajat dan doa selamat untuk bakal-bakal haji yang akan menunaikan fardhu haji di tanah suci pada tahun ini.
Pada malam tersebut pihak masjid telah menjemput semua bakal-bakal haji ke hadapan untuk diperkenalkan kepada para jemaah dan yang lebih penting lagi, mereka juga saling kenal mengenali di antara satu sama lain, sekurang-kurangnya semasa berada di tanah suci nanti mereka tidaklah berasa keseorangan kerana bersama mereka ada rakan jemaah dari qariah yang sama. Manakala bagi para jemaah pula dengan adanya majlis yang sebegini mudah-mudahan akan dapat menyuntikkan azam para jemaah untuk ke tanah suci bagi mengerjakan ibadah haji pada masa-masa yang akan datang.
Alhamdulillah, pada tahun ini terdapat lebih kurang 14 orang bakal haji yang terdiri dari muslimin dan muslimat dari qariah saya yang akan berangkat pergi ke tanah suci bagi mengerjakan haji. Apapun sama-samalah kita doakan agar Allah memelihara keselamatan mereka dan dipermudahkan segala urusan mereka di sana serta mendapat haji yang mabrur dan semoga mereka selamat pergi dan selamat kembali,Amin.

Kamis, 07 Oktober 2010

KASIH SAYANG YANG TIADA TANDINGAN

Video di atas menceritakan mengenai kisah seekor kucing yang kematian kawannya yang mati di langgar kereta. Dia cuba membangunkan kawannya itu tetapi akhirnya dia menyedari yang kawannya telah mati....betapa kasih dan sayangnnya dia kepada kawannya itu. Seandainya binatang boleh mempunyai perasaan yang sedemikian apatah lagi kita sebagai manusia sepatutnya lebih lagi.

Selasa, 05 Oktober 2010

Ilmuan Islam - Abu A'la al-Maududi

Abu A’la al-Maududi

Nama sebenar beliau adalah Abu A’la al- Maududi. Beliau dilahirkan pada 25hb September 1903 di Aurangabad yang terletak di wilayah Hyderabad. Beliau adalah daripada keturunan perawi hadis yang digelar Maudud. Sejak dari kecil lagi beliau telah bergiat aktif dalam gerakan Islam di India. Malah beliau sendiri datang ke India bersama rombongan tentera Muhammad al-Qasim ath-Thaqafi.

Abu A’la al-Maududi telah mendapat pendidikan awal di rumahnya. Ayahnya bernama Ahmad Hasan yang mengajar anak-anaknya dirumah. Mereka di ajar membaca dan menulis. Antara bahasa yang diajar oleh bapanya adalah bahasa Arab, Parsi dan Urdu. Abu A’la al-Maududi fasih berbahasa Arab pada usia muda. Pada usia 14 tahun, beliau berjaya menterjemahkan al-Mirat al-Jadidah yang ditulis oleh Qasim Amin daripada bahasa Arab ke bahasa Urdu.

Semasa beliau berusia 11 tahun, beliau telah belajat secara formal di sekolah yang terdapat di Aurangabad. Beliau mula belajar mata pelajaran sains sejak sekolah. Lima tahun kemudian beliau terpaksa berhenti sekolah kerana bapanya meninggal dunia. Pada usia 16 tahun, beliau lebih berminat menceburkan diri dalam politik. Beliau mula berjinak-jinak dalam bidang penulisan esei. Penulisan eseinya itu menjurus kepada memuji kehebatan Mahatma Ghandi dan Madan Muhan Malaviya. Kemudia pada tahun 1918 beliau berhijrah ke Binjur dan mula bekerja sebagai wartawan.

Abu A’la al-Maududi menceburkan diri dalam bidang kewartawanan. Beliau menjadi wartawan dan editor akhbar Jabal Nur, Delhi, Hyderabad. Pada tahun 1938 beliau berhijrah ke Punjab. Tujuan sebenar beliau berpindah ke Punjab adalah mahu memimpin Dar al-Islam dan membangunkan komuniti Islam di India. Namun minatnya yang mendalam dalam bidang politik menyebabkan beliau tidak dapat meneruskan aktivitinya di Dar al-Islam.

Pada tahun 1939, beliau bergiat aktif dalam politik di Lahore. Kesempatan beliau berada di Lahore digunakan dengan mengajar Pengajian Islam di Sekolah Tinggi Islamiyah. Pada Ogos 1941 beliau bersama-sama 75 orang pengikutnya telah menubuhkan al-Jama’ah al-Islamiyyah. Bermula dari situ beliau lebih aktif dengan politik apabila beliau dilantik menjadi ketua pemimpin al-Jama’ah al-Islamiyyah.

Penglibatannya di dalam bidang politik banyak membantu dirinya mengembangkan lagi bakat penulisannya. Karya-karyanya banyak mengutarakan pandangannya pada soal Islam, masyarakat, ekonomi dan politik. Beliau banyak mengarang buku dalam lapangan pemikiran Islam.

Pemikirannya hampir sama dengan pemikiran imam Hasan al-Banna dan Sayyid Qutb. Antara karyanya yang terkenal adalah ar-Riba wal Hijab, Dauru Syabab al-Muslim, al-Usus al-Islami dan al-Mustolahat al-Arba’ah. Karyanya yang bertajuk Tafhim al-Quran adalah mengenai terjemahan dan ulasan ayat-ayat al-Quran. Karya itu ditulis dalam bahasa Urdu dan menjadi sumber bacaan pada kalangan sarjana Islam.

Abu A’la al-Maududi banyak memainkan peranan dalam pembentukan al-Jama’ah al-Islamiyyah. Beliau sangat petah berhujah. Bahkan pihak musuh Islam terpaksa akur dengan pendiriannya yang tegas. Beliau pernah beberapa kali dipenjarakan. Pada tahun 1953 beliau pernah dijatuhkan hukuman mati kerana dituduh menghasut. Peristiwa itu menggegarkan negara, namun pada tahun 1955 mahkamah agung menetapkan supaya tuduhan itu dibatalkan apabila mendapat campur tangan daripada para ulama.

Abu A’la al-Maududi akhirnya meletakkan jawatannya sebagai ketua pemimpin al’Jama’ah al-Islamiyyah. Beliau memegang jawatan itu dari tahun 1941 hingga 1972. Jawatan tersebut kemudiannya diserahkan kepada Tufail Muhammad pada tahun 1972. Sejak itu, Abu A’la al-Maududi banyak menghabiskan masanya dengan berkarya. Beliau menghembuskan nafasnya yang terakhir pada 22hb September 1979. Semoga Allah merahmati beliau.

Senin, 04 Oktober 2010

4.Hadis Yang Berupa Perbuatan Nabi s.a.w


Hadis Yang Berupa Perbuatan Nabi s.a.w

Sebagai manusia, sudah tentu Nabi s.a.w melakukan aktiviti-aktiviti seharian seperti yang berhubungan dengan peribadinya sendiri seperti menjahir terompahnya, membawa barangan yang dibelinya dan lain-lain lagi serta berhubungan dengan kerumahtanggaannya seperti bergaul dengan isteri-isterinya, begitu juga apabila Baginda berhubungan dengan masyarakat seperti bagaimana jika bersembahayang dengan orang ramai, apa yang dilakukan Baginda semasa di dalam peperangan, cara-cara membahagi harta rampasan perang dan sebaginya. Semua itu diketahui dan dilihat oleh para sahabat, kadang-kadang ada seorang sahaja sahabat yang mengetahui sesuatu perbuatan nabi, ada yang dua orang atau ada pula perbuatan Baginda yang diketahui oleh ramai sahabat. Sahabat atau beberapa sahabat yang mengetahui apa yang beliau s.a.w lakukan itu lalu menceritakan perbuatan Baginda s.a.w kepada orang lain, yang diberitahu juga menyampaikan kepada orang lain lagi yang di belakangnya sehingga sampailah akhirnya hal itu kepada para Mudawwin atau Mukharrij.

Jumat, 01 Oktober 2010

3.Hadis Yang Berupa Sabda Nabi Muhammad s.a.w

Hadis Yang Berupa Sabda Nabi Muhammad s.a.w

Sudah tentu sesuatu hadis yang secara terang-terang disabdakan oleh Nabi Muhammad s.a.w itu disebut Hadis Nabi.

Tetapi ada ketika orang mengatakan hadis Aisyah radhiallahu anha, maka tujuannya itu bukanlah sekali-kali bahawa hadis tersebut diucapkan oleh Syaiyadatina Aisyah, isteri Rasulullah s.a.w, tetapi membawa maksud bahawa hadis tersebut diriwayatkan atau yang diceritakan oleh beliau itu sebagai penerima yang pertama dari hadis Rasulullah s.a.w secara langsung atau orang yang pertama hadis itu di sampaikan oleh Rasulullah s.a.w.
Bagaimana pula dikatakan misalnya hadis Bukhari, hadis Muslim, hadis Ibnu Majah, hadis Nasa’I dan lain-lain lagi, maka maksudnya ialah, mereka itulah yang meriwayatkan hadis tersebut tetapi bukan sebagai penerima pertama, sebabnya kerana mereka tidak bertemu dengan Rasulullah s.a.w. Jadi mereka adalah pencatat hadis tersebut dan sebagai penerima terakhir sekali. Pencatat yang mengumpulkan beberapa hadis di namakan sebagai Mudawwin dan boleh juga disebut sebagai Mukharrij, yakni yang mengeluarkan.