Kamis, 28 Juli 2011

Selamat Menyambut Ramadhan Al-Mubarrak





Asalamualaikum wbt.

Sidang pembaca yang dirahmati Allah sekalian. Alhamdulillah, setinggi-tinggi kesyukuran di panjatkan ke hadrat Allah swt, kerana dengan izin-Nya maka kita semua bakal berada di dalam bulan Ramadhan yang akan menjelang tiba tidak lama saja lagi. Sesungguhnya untuk berada di dalam bulan Ramadhan merupakan satu nikmat yang amat besar yang dikurniakan Allah kepada para hamba-Nya. Maka saya menyeru kepada diri saya, keluarga dan para pembaca sekalian supaya menjadikan Ramadhan kita pada kali ini lebih berkualiti berbanding dengan Ramadhan pada tahun-tahun yang lepas dan sama-samalah kita berdoa agar dapat dipertemukan dengan malam Lailatul Qadar iaitu satu malam dimana Allah janjikan, ianya lebih baik daripada seribu bulan. Rugilah kita sekiranya Ramadhan pada kali ini dibiarkan berlalu begitu sahaja tanpa kita memperbanyakkan amalan-amalan sunat dengan membaca Al-Quran, memohon keampunan dari Allah dan banyak lagi.

Nasihat saya, cubalah elakkan daripada membazir, janganlah kita membeli makanan untuk berbuka dengan terlalu banyak sehingga tidak habis dimakan dan akhirnya ke tong sampah juga perginya, kerana salah satu daripada hikmah berpuasa adalah untuk merasai bagaimana kehidupan orang-orang fakir miskin, maka jika sedemikianlah sifat kita bagaimana kita hendak merasai kesusahan orang lain di samping bersyukur dengan apa yang telah Allah kurniakan kepada kita.

Sesungguhnya pada awal ramadhan itu rahmat, dipertengahannya keampunan dan diakhirnya dilepaskan dari api neraka, maka tidak mahukah kita mengambil anugerah Allah ini dengan sebaik-baiknya dan alangkah ruginya jika kita melepaskannya berlalu begitu sahaja. Mudah-mudahan apabila kita keluar daripada Ramadhan kelak, kita akan menjadi manusia yang lebih beriman dan bertaqwa dari sebelumnya. Amin.

Saya juga ingin mengambil kesempatan disini untuk mengucapkan Selamat Menyambut Ramadhan Al-Mubarrak kepada semua pembaca tidak kira dimana saja anda berada, bagi yang berada diperantauan samada diatas urusan kerja atau melanjutkan pelajaran mudah-mudahan anda dapat menyesuaikan diri anda dengan masakan tempatan serta cuaca yang berbeza dengan negara kita.

Akhir kalam, saya memohon ribuan ampun dan maaf seandainya ada salah dan silap dari saya atau terkasar bahasa. Mudah-mudahan kita semua dapat menjalani ibadah puasa serta ibadah-ibadah lain dengan baik di sepanjang Ramadhan ini disamping dipertemukan dengan malam Lailatul Qadar. Amin.

Sekian, Selamat Menyambut Ramadhan Al-Mubarrak.

Ahmad Nizam Hashim
Warkah Nizam

Nota ; Sekiranya ada rezeki, insyallah saya akan kongsikan beberapa hadis shahih serta ayat-ayat Quran yang berkaitan dengan Ramadhan untuk tatapan para pembaca sekalian.









Rabu, 27 Juli 2011

Ilmuan Islam - Mustafa As-Siba'ie



ILMUAN ISLAM – MUSTAFA AS-SIBA’IE

Mustafa as-Siba’ie dilahirkan pada tahun 1915 di bandar Hims, Syria. Beliau dilahirkan di dalam sebuah keluarga ulama. Ayahnya, Sheikh Husni as-Siba’ie adalah khatib di Masjid Hims dan salah seorang pejuang yang menentang penjajahan Perancis di Syria.

Mustafa mendapat pendidikan awal di Sekolah Masudiyyah dan merupakan seorang pelajar yang pintar disekolahnya. Beliau juga telah berjaya menghafaz al-Quran pada usia yang muda.

Ketika beliau berusia 16 tahun, beliau telah menunjukkan kesungguhan di dalam menentang penjajahan Perancis dan telah ditangkap kerana menyebarkan risalah-risalah anti penjajahan. Pada usia 18 tahun beliau telah menyampaikan khutbah semasa ketiadaan ayahnya dan isi khutbahnya ialah mengajak rakyat berjihad menentang penjajah dan sekali lagi beliau telah ditangkap.

Pada tahun 1933, beliau telah melanjutkan pelajaran ke Universiti Al-Azhar di dalam fekah dan kemudiannya di dalam bidang usuluddin. Semasa di al-Azhar beliau telah berkenalan dengan Imam Hassan al-Banna dan gerakan Ikhwanul Muslimin Mesir. Beliau dan rakan-rakan sekuliah juga pernah ditngkap dan dipenjarakan selama 3 bulan oleh penjajah Inggeris di Mesir kerana terlibat dengan tunjuk perasaan menentang penjajahan pada 1941.

Seterusnya beliau telah dipindahkan ke Palestin dan dipenjarakan selama 4 bulan lagi sebelum dibebaskan dan beliau telah dilarang untuk memasuki Mesir oleh pihak Inggeris. Pada tahun 1949, beliau telah menyerahkan tesis kedoktoran beliau bertajuk Kedudukan Sunnah dalam Syariah. Ijazah kedoktoran beliau adalah dalam bidang Syariah Islamiah dan pada tahun 1950, beliau telah menjadi pensyarah di Fakulti Undang-undang Universiti Syria.

Sekitar tahun 1950-an beliau telah terlibat di dalam penggubalan undang-undang Syria yang lebih Islamik. Antara sumbangan beliau yang lain adalah membantu memasukkan pelajaran Pendidikan Islam dalam Kurikulum sekolah dan mewujudkan jurusan Syariah di Universiti Syria(Damascus).

Kemudian pada tahun 1942, beliau telah menubuhkan cawangan Ikhwanul Muslimin di Syria dan selepas lebih kurang 1 tahun, hampir 100,000 orang telah menyertai gerakan itu. Beliau juga telah turut serta mengangkat senjata menentang penjajahan Perancis di Syria pada tahun 1945 dan pada tahun 1948, pergerakkan Ikhwanul Muslimin Syria membantu di dalam perang melawan Zionis Yahudi di Palestin.

Semasa perang meletus di Terusan Suez pada tahun 1952, beliau bersama-sama dengan gerakan Ikhwan Syria telah menyatakan hasrat mahu membantu menentang Inggeris. Namun, beliau dan rakan-rakan ikhwan yang lain telah dipenjarakan dan seterusnya dibuang negeri ke Lubnan. Di Lubnan beliau telah menyemarakkan semangat jihat dikalangan pemuda di sana sehingga tertubuhnya Al-Jannah Al-Islamiyyah pada tahun 1964.

Sekembalinya daripada peperangan di Palestin, beliau telah meneruskan jihad menegakkan Islam dalam bentuk penulisan. Banyak karya dan buku yang diterbitkan telah diterjemahkan kedalam pelbagai bahasa. Antara kata-kata hikmah beliau yang terkenal adalah “Istiqamah adalah suatu jalan yang awalnya penuh dengan kemuliaan, pertengahannya dipenuhi keselamatan dan hujungnya adalah syurga”.

Mustafa telah meninggal dunia pada bulan oktober 1964 di Hims selepas menderita sakit lumpuh disebelah kiri badannya selama 8 tahun. Diberitakan sehari sebelum beliau meninggal dunia, beliau sempat menulis tiga tulisan iaitu Al-Ulama Al-Auliya Al-Muhajidun dan Al-Ulama Asy-Syuhada.

Semoga Allah merahmati beliau. Al-Fatihah.



Tekanan Kepada Arab Saudi

Berita Harian Online


14 senator AS bantah larangan terhadap pemandu wanita di Arab Saudi

2011/07/27

WASHINGTON: Seramai 14 senator wanita Amerika Syarikat (AS) memaksa pemerintah Arab Saudi, Raja Abdullah Abdul Aziz untuk menarik balik larangan terhadap pemandu wanita di negara itu dalam sepucuk surat yang dihantar kepada pemerintah itu, hari ini.

"Kami percaya ini adalah masa untuk menghapuskan selamanya larangan ke atas pemandu wanita , tambahan peranan Arab Saudi dipilih sebagai ahli baru dalam Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) Wanita iaitu badan khusus untuk mencapai kesaksamaan antara lelaki dan wanita serta merperkasakan wanita di seluruh dunia," menurut kandungan surat itu. Badan itu diketuai oleh Senator Demokratik, Barbara Boxer dan Mary Landrieu. - AFP


Ulasan;

Saya sebenarnya tertanya-tanya juga, kenapa US sibuk untuk menghapuskan larangan pemandu wanita di Arab Saudi, di atas nama kesaksamaan antara lelaki dan wanita? Bagi saya, terpulang kepada pemerintah negara terbabit di dalam menguatkuasakan undang-undang masing-masing. Lagi pun di dalam Islam sudah di gariskan hak-hak sebagai seorang lelaki dan juga hak-hak sebagai wanita. Semuanya sudah dijaga dengan baik, apakah mereka baru hendak membuat panduan bagi hak sesuatu jantina. Nampak jelas mereka ini telah ketinggalan lebih dari 1,400 tahun dari orang Islam di dalam banyak sudut.

Tetapi tidak kurang juga orang Islam yang menyokong dengan meniru ideologi mereka ini, kerana apa terjadinya perkara ini ?

Tetapi bagi pandangan saya, ianya lebih kepada gerakan yahudi dan nasrani di dalam menghancurkan umat Islam di dunia ini. Nasihat saya kepada diri saya, keluarga dan para pembaca sekalian, jadikanlah diri kita sebagai seorang Islam yang beribadah ikhlas kerana Allah dan bukannya di atas niat yang lain di samping mengambil usaha untuk mendalami serta mengenali Islam dengan lebih dekat. Bukanlah maksud saya anda tidak mengenali Islam, tetapi perdalamkan lagi kefahaman kita mengenai agama kita sehingga kita akan berasa bersyukur kerana Allah memilih kita sebagai seorang Islam.

Mudah-mudahan kita semua berada di atas jalan kebenaran serta jalan yang diredhaiNya.Amin.

Senin, 25 Juli 2011

Protokol 1 - Agenda Yahudi Menakluk Dunia


1.11 Di manakah kebernaran bermula dan di mana akhirnya?

1.12 Kuasa kita dalam keadaan sekarang sama sekali tidak boleh diperlihatkan. Ia terus dalam keadaan demikian sehingga sampai ketikanya apabila ia menjadi cukup teguh dan tidak boleh dipandang remeh.

1.13 Dihadapan kita tersedia satu rancangan strategik yang menentukan tahap manakah kita boleh menyeleweng bagi memastikan usaha yang kita laksanakan membuahkan hasil yang dikehendaki.

1.14 Hanya pemerintah yang berkuasa penuh sahaja dapat menjelaskan secara terperinci rancangan-rancangan yang diatur bagi membolehkan rancangan itu disebarkan keseluruh jentera kerajaan. Hasilnya mana-mana negara berjaya melahirkan sebuah kerajaan yang memuaskan apabila mempunyai seorang pemerintah yang berkuasa penuh. Sesebuah tamadun tidak berjaya berdiri tanpa pemerintah yang berkuasa penuh kerana negara itu bukan hidup dengan bimbingan orang ramai, tetapi oleh bimbingan pemerintah sebegini. Kita tidak perlukan perusuh kerana perusuh gemar melakukan kemusnahan apabila berpeluang. Sebaik sahaja tampuk pemerintahan dan kebebasan berada dalam tangan perusuh, keadaan bertukar menjadi huru hara. Oleh itu seseorang pemerintah perlu bijak menggunakan perusuh bagi menguasai negara.

1.15 Perhatikan orang yang meminum arak, mereka terus dikelirukan oleh alkohol. Mereka menggunakan alasan bagi menikmatinya secara melampau atas nama kebebasan. Kita sama sekali tidak boleh mengikut jejak ini. Orang bukan yahudi dikelirukan oleh arak. Golongan belia mereka menjadi semakin dungu tentang perkara-perkara berkaitan sejarah. Ia akibat keruntuhan moral daripada peringkat awal remaja yang disogokkan dengan agen-agen, guru-guru, pengkomplot, wanita-wanita kita ditempat-tempat yang menjadi tumpuan orang bukan yahudi. Saya juga bergantung harap kepada apa yang dinamakan sebagai “wanita teman sosial”. Mereka adalah pengikut setia yang sentiasa bersedia menurut segala kehendak mangsa mereka supaya terlibat dalam rasuah bagi hidup mewah.



Jumat, 22 Juli 2011

17. Pembahagian Hadis

17.4 Hadis Mutawatir

Sekiranya sesuatu hadis itu diriwayatkan oleh ramai orang dan di sampaikan kepada orang yang ramai pula, kemudia orangorang yang menerima itu menyampaikan pula kepada banyak orang juga dan demikian seterusnya sehingga sampai kepada para mudawwin, maka hadis yang sedemikian itu disebut hadis mutawatir. Jadi secara ringkasnya hadis mutawatir itu tentu mempunyai sanad yang banyak sekali dan mustahil sekali andaikata rawi-rawinya sama-sama bersepakat untuk berdusta atas sabda atau apa-apa yang dikerjakan oleh Baginda saw.

Hadis Mutawatir itu ada dua jenis

a. Mutawatir Lafzhi, sekiranya berupa sabda Nabi saw.
b. Mutawatir ‘Amali, sekiranya berupa perbuatan Nabi saw seperti bagaimana cara Nabi saw mengerjakan solat, haji dan sebagainya.

Hadis Mutawatir itu dengan sendirinya lebih dapat diyakini dan lebih kuat untuk dijadikan alasan penentuan hukum berbanding Hadis Shahih, bahkan tidak memerlukan syarat-syarat lazim yang di tetapkan untuk menentukan Hadis Shahih itu.



17.5 Hadis Masyhur

Hadis Masyhur atau Hadis Mustafidh ialah hadis yang diriwayatkan oleh tiga orang atau lebih dan disampaikan pula kepada tiga orang atau lebih dan seterusnya sehingga sampai kepada para mudawwin. Jadi hadis tersebut wajib memiliki 3 macam sanad yang berlainan.



17.6 Hadis Shalih

Hadis Shalih mempunyai nilai yang kurang daripada hadis Hasan, akan tetapi tidak terlampau lemah.



17.7 Hadis Mudha’af

Hadis Mudha’af ialah hadis yang mempunyai matan atau sanad yang lemah, akan tetapi setengah sanadnya menguatkan pada sanad yang setengah lagi.



17.8 Hadis Musnad

Hadis Musnad ialah hadis yang bersambung sanadnya sampai kepada Nabi saw atau sampai kepada sahabat. Mengenai rawi-rawi yang ada didalam hadis Musnad itu, adakalanya memenuhi persyaratan untuk menjadi hadis shahih dan adakalanya tidak, oleh sebab itu hadis Musnad itu kadang-kadang dapat digolongkan sebagai hadis Shahih, Hasan, Dhaif atau Hadis Marfu’.

Rabu, 20 Juli 2011

ILMUAN ISLAM - ZAINAL ABIDIN BIN AHMAD (ZA’BA)





ILMUAN ISLAM - ZAINAL ABIDIN BIN AHMAD (ZA’BA)

Zainal Abidin Bin Ahmad atau lebih dikenali sebagai Za’ba dilahirkan di Kampung Bukit Kerdas, Jempol, Negeri Sembilan pada 16hb september 1895. Beliau berasal daripada sebuah keluarga yang berpegang kuat dengan ajaran Islam.

Za’ba memulakan pendidikan secara rasmi agak lewat berbanding kanak-kanak yang lain. Beliau mula memasuki sekolah Melayu Batu Kikir pada usia 12 tahun dan kemudiannya bertukar ke Sekolah Melayu Linggi bagi mendalami pengajian Islam dan Bahasa Arab. Beliau menamatkan pengajian senior Cambridge pada tahun 1915. Setelah itu beliau telah menjadi guru sementara pada tahun 1916 di sebuah sekolah di Johor Bahru. Di sinilah beliau mula menulis dan artikel pertama beliau diterbitkan di dalam akhbar Utusan Melayu. Beliau juga mempelbagaikan topik penulisan beliau seperti keagamaan, kesusasteraan, pendidikan dan politik. Malah beliau adalah antara orang Melayu yang berusaha membangunkan bangsa Melayu daripada kemunduran.

Beliau kemudiannya bertugas di Sultan Idris Training College (SITC), dan karya beliau pada masa tersebut lebih kepada memperkayakan Bahasa Melayu dengan mengadaptasi tatabahasa Arab dan Inggeris. Usaha beliau melonjakkan nama beliau sebagai perintis pembangunan tatabahasa bahasa Melayu. Beliau meneruskan karier beliau sebagai pengajar di Universiti London pada tahun 1947 dan bersara daripada perkhidmatan awam pada tahun 1953. Setelah itu beliau telah dilantik menjadi pensyarah kanan di Jabatan Pengajian Melayu di Universiti Malaya, Singapura. Zainal dan rakannya Ungku Aziz telah menubuhkan Persatuan Bahasa Melayu dan seterusnya memperolehi ijazah sarjana dari Universiti London.

Pada peringkat awal pembabitan beliau di dalam bidang penulisan, beliau menghasilkan karya-karya pendek yang dimuatkan didalam majalah-majalah seperti al-Ikhwan, Lembaga Melayu dan Pengaruh. Buku pertama beliau, Umbi Kemajuan telah diterbitkan pada tahun 1932. Semasa pendudukan tentera Jepun, beliau diminta menulis buku bagi kegunaan Malaya dan Sumatera. Salah sebuah karya beliau yang dibukukan, “Perangai bergantung kepada diri sendiri” menghuraikan sikap bangsa Melayu yang terlalu bergantung kepada orang lain. Beliau juga menyeru bangsa Melayu supaya kembali kepada ajaran Islam untuk bangun sebagai satu bangsa yang maju.

Kata beliau; “Tiap-tiap orang diwajibkan beramal dan beribadat sendiri dengan usaha dan tenaganya…tidak pernah disuruh ia mengira dirinya itu perlu bergantung kepada doa orang sahaja ataupun kepada fidyah penebus yang dibuatkan orang sahaja bagi mendapat kejayaan dan keselamatannya di akhirat kelak!”

Dua lagi hasil karya beliau yang terkenal ialah “Falsafah Takdir(1952) dan Asuhan Budi (1957). Buku ini dengan keras mengkritik sikap dan kemunduran bangsa Melayu. Pemikiran beliau turut dikatakan mendahului zamannya, malah kebanyakan hasil tulisan beliau bukan sahaja membicarakan soal masyarakat Melayu dan Islam, tetapi juga soal akhlak, pendidikan dan kemiskinan.

Za’ba telah bergiat aktif didalam aktiviti kemasyarakatan bermula pada tahun 1932 beliau telah dilantik menjadi penasihat Persaudaraan Sahabat Pena Malaya. Beliau kemudiannya dilantik menjadi Yang di Pertua Persatuan Melayu Selangor pada tahun 1945. Beliau juga terbabit dalam penggubalan Rang Piagam Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (UMNO) pada tahun 1946.

Beliau telah dianugerahkan gelaran “Pendeta” pada tahun 1956 di Kongres Bahasa Melayu dan kesusasteraan Ketiga di Johor Bahru. Keikhlasan beliau di dalam memartabatkan bahasa Melayu terserlah apabila beliau menolak gelaran Dato’ di atas jasa beliau selama ini, walaubagaimanapun pada tahun 1962 beliau telah dianugerahkan gelaran Tan Sri dan pada usia 78 tahun Za’ba telah menghebuskan nafasnya yang terakhir pada 23hb Oktober 1973.

Semoga Allah merahmati beliau. Al-Fatihah…










Selasa, 19 Juli 2011

Protokol 1 - Agenda Yahudi Menakluk Dunia


1.6 Usah peduli apabila sesebuah negara menjadi lemah akibat perbalahan dalaman atau pertelingkahan yang mengakibatkannya dikuasai oleh pihak luar. Walau apa jua keadaannya, mereka pasti kalah dan tidak mampu bangun kerana negera sebegini berada dalam kekuasaan kita.

1.7 Apabila ada pihak yang berpendapat gambaran itu adalah tidak bermoral, saya mahu mengemukakan persoalan berikut. Sekiranya setiap negara mempunyai dua musuh dan berhadapan dengan musuh luar, ia tidak dianggap melanggar moral atau tatasusila bagi menggunakan apa jua cara dan pendekatan mengatasi konflik. Sepertimana merahsiakan rancangan serangan dan taktik pertahanan daripada pihak musuh, menyerangnya pada waktu malam atau dalam bilangan yang jauh lebih ramai. Ini kerana, ia mahu mengatasi musuh yang berniat menaklukinya. Adakah ini dipanggil sebagai tidak bermoral dan tidak dibenarkan?

1.8 Setiap keputusan atau resolusi orang ramai bergantung kepada ruang atau pendapat majoriti. Akibat kejahilan tentang selok-belok politik, mereka mengemukakan sesetengah resolusi karut yang membawa keadaan kacau bilau kedalam pentadbiran.

1.9 Politik sama sekali tidak mempunyai persamaan dengan moral. Pemimpin bermoral adalah pemimpin yang lemah dan kurang mahir. Pemimpin sebegini menyebabkan keadaan tidak stabil dalam pentadbirannya. Orang yang mahu menjadi pemimpin perlu memiliki sifat yang licik dan pandai menyakinkan orang lain. Mempunyai ciri-ciri cinta negara yang hebat seperti jujur dan ikhlas adalah lakonan dalam politik. Ini kerana, ia mampu menjatuhkan para pemimpin daripada tampuk pemerintahan lebih berkesan daripada musuh yang terkuat. Ada dikalangan kerajaan bukan yahudi yang memiliki kualiti ini, tetapi kita tidak boleh mengikuti jejak langkah mereka.

1.10 Kebenaran terletak kepada paksaan. Perkataan ‘benar’ atau ‘betul’ adalah pemikiran yang abstrak dan tidak ada apa yang boleh membuktikannya. Bagi kita, perkataan itu tidak lebih dari ungkapan, “Berikan saya apa yang saya mahu sekiranya kamu tidak mahu menerima akibatnya”.


Senin, 18 Juli 2011

17. Pembahagian Hadis

17.3 Hadis Dhaif

Dhaif menurut erti asalnya ialah Lemah. Yang dapat digolongkan hadis dhaif itu ialah hadis yang sanadnya tidak bersambung(ittishal) atau dalam sanadnya itu ada rawi yang dianggap tercela atau cacat.

Maksud tercela atau cacat disini ialah misalnya rawi itu belum baligh, berubah akal, majhul yakni yang tidak dikenali sejarah hidupnya, buruk sekali hafalannya, amat pelupa, kerapkali menyamarkan atau menyembunyikan nama rawi yang lain, pendusta atau dituduh sebagai pendusta, juga rawi yang dianggap orang sebagai fasik tetapi tidak sampai kepada kafir, atau riwayatnya menyalahi riwayat yang dikemukakan orang yang sudah terkenal baiknya, demikian pula yang diantara rawinya itu ada yang suka mengerjakan perbuatan dosa besar atau dosa-dosa kecil berulang-ulang.

Cacatan;

Di dalam kitab Riyadhush Shalihin ini samasekali tidak terdapat hadis-hadis dhaif. Namun demikian perlu juga kita maklumi hal-hal sebagai berikut, iaitu ;

a. Hadis dhaif itu samasekali tidak mempunyai kekuatan untuk digunakan sebagai dalil menetapkan sesuatu hukum, baik wajib, sunat, haram dan lain-lain lagi, tetapi didalam hal-hal yang berkaitan dengan Fadha-ilul A’mal, maka hadis dhaif itu masih dapat digunakan.

b. Meriwayatkan hadis dhaif tidak ada halangannya apabila ada maksud tertentu, misalnya agar diketahui oleh umumnya masyarakat awam. Jadi tujuannya adlah untuk penerangan.

c. Jika sekiranya ada hadis atau beberapa hadis yang ada hubunganmakna serta pengertiannya dengan hadis dhaif itu dari jalan lain dengan sanad yang tidak dhaif atau lemah, maka hadis yang lain itu dapat dijadikan syahid atau mutabi’ dari hadis yang dhaif tadi. Syahid yang dimaksudkan disini adalah saksi sedangkan mutabi’ pula bererti pengikut. Jikalau seseorang mudawwin meriwayatkan sesuatu hadis dari Nabi saw dari suatu jalan, misalnya Anas r.a, lalu ada pula hadis lain yang semakna dengan hadis tersebut di atas jalan sahabat selain Anas r.a, maka hadis yang dari jalan selain Anas r.a itu disebut syahid. Tetapi jikalau jalan itu dari Anas pula, maka hadis yang lain ini disebut mutabi’.

( c ) sebagaimana diterangkan dalam ( a ) bahawa menggunakan hadis dhaif untuk menetapkan sesuatu hukum itu tidak boleh diterima, atau ringkasnya tidak boleh dipakai dan ditolak. Namun begitu tidaklah yang dimaksudkan itu bahawa sabda Nabi saw itu kita tidak suka menggunakan, enggan menerimanya ataupun kita menolak serta mendhaifkan atau melemahkannya. Sama sekali tidak demikian itu pengertiannya, tetapi sebabnya adalah kerana kita tidak yakin bahawa yang dikatakan hadis dhaif itu benar-benar sabda Baginda saw., sebab terdapat dikalangan rawi-rawi itu ada yang dianggap pendusta, pemalsu hadis dan lain-lain. Demikian pula halnya hadis-hadis yang digolongkan sebagai hadis dhaif, semacam hadis ma’lul, mungkar, maudhu dan lain-lain.

d. Seluruh alim ulama dan jumhur ahli hadis sependapat bahawa hadis dhaif itu dapat dipakai untuk hal-hal yang termasuk didalam fadha-ilul A’mal. Fadha-il adalah kata jamak dari kata fadhilah, ertinya keutamaan, sedang a’mal pula jamaknya ialah ‘amal, ertinya perbuatan. Tetapi yang diperselisihkan ialah mengenai ta’rif atau apa yang dimaksudkan dengan kata-kata Fadha-ilul A’mal itu sendiri. Terdapat dua pendapat didalam mendefinasikannya, iaitu ;

I. Hadis dhaif hanya boleh digunakan untuk mengamalkan sesuatu perbuatan, apabila kandungan atau maksudnya telah masuk dalam umum hadis yang sah dan dapat diterima atau umumnya Al-Quran, misalnya hadis dhaif yang menghuraikan perihal pahala solat, puasa, sedekah dan lain-lain. Jadi manakala yang tidak termasuk disitu maka tidak boleh diamalkan. Mereka yang berpendapat sebagaimana yang diatas ini ialah kerana melakukan sesuatu amalan bererti mengerjakan sesuatu hukum, padahal hukum dari sesuatu kelakuan itu tidak boleh dengan menggunakan hadis dhaif, sekalipun hanya hukum sunat atau makruh.

II. Pendapat yang kedua mengenai Fadha-ilul A’mal itu adalah kelakuan-kelakuan yang berupa keutamaan dan hanya sampai ke tingkat sunat sahaja, ertinya bukan merupakan kewajipan. Jadi mengerjakan amalan yang utama bagi mereka ini dibolehkan sekiranya menggunakan hadis dhaif, sekalipun tidak termasuk dalam kandungan umum hadis yang sah atau umum al-Quran.

Kedua golongan itu sekalipun berbeza tetapi demikian itulah hasil ijtihadnya, maka apabila salah misalnya, ijtihadnya tetap memperolehi pahala dan sekiranya benar dua pahala, sedang kalau salah satu pahalanya. Ringkasnya hal-hal seperti di atas tidak perlu diperbesar-besarkan, apa lagi dijadikan bahan perselisihan, sehingga antara segolongan dengan golongan lainnya saling salah menyalahkan dan menyebabkan permusuhan antara kaum muslimin.

Kes Anak Hilang - Dalam Harian Metro

Hilang dua hari kerana merajuk
Oleh Georgie Josephgeorgie@hmetro.com.my

SUBANG JAYA: Misteri kehilangan seorang kanak-kanak berusia 10 tahun dua hari lalu di hadapan sekolahnya di Sekolah Kebangsaan Subang Bestari, di sini akhirnya terjawab selepas dia ditemui guru besar sekolahnya, kelmarin.

Najmi Haqiemi Ahmad Salleh atau Haqiemi, dikatakan bersembunyi di rumah seorang rakan sekelasnya sebelum rakannya itu melaporkan kepada pihak sekolah Haqiemi berada di rumahnya berikutan penyebaran risalah mengenai kehilangannya.

Sebaik mendapat maklumat itu, guru besar sekolahnya pergi mengambil kanak-kanak itu dan membawanya balik ke sekolah sebelum menghubungi ibu bapanya.
Ibu kanak-kanak itu, Zetty, 34, berkata, anaknya berada dalam keadaan baik cuma terkejut kerana tidak menyangka tindakannya menghilangkan diri menimbulkan kerisauan.
“Rupa-rupanya pada malam kehilangannya, anak saya itu menumpang tidur di rumah rakan sekelasnya dengan memberi alasan ibu bapanya bekerja di luar daerah.

“Mungkin dia berkecil hati dan merajuk selepas suami saya memarahinya pada hari kejadian,” katanya. Kehilangan Haqiemi dilaporkan selepas bapanya gagal menemuinya di kawasan sekolah ketika datang menjemputnya selepas waktu persekolahan tamat malah kanak-kanak itu tidak pulang ke rumah walaupun sudah lewat malam.

Bapanya kemudian membuat laporan di balai polis berhampiran dan usaha mencari cuba dijalankan pada malam itu tetapi gagal disebabkan tiada siapa yang mendakwa pernah ternampak Haqiemi.

Minggu, 17 Juli 2011

Kurang Sihat

Asalamualaikum wbt

Sidang pembaca yang saya kasihi sekalian, terlebih dahulu saya memohon maaf kerana tidak membuat sebarang posting artikel di dalam dua - tiga hari yang lepas, ini di sebabkan oleh keadaan kesihatan saya yang tidak mengizinkan. Saya diserang demam, batuk serta selsema hinggakan tidak boleh hendak buat apa-apa. Jadi semasa tempoh tersebut saya gunakan sebaik-baiknya untuk mendapatkan rehat yang secukupnya, teringat saya pada kejadian tahun lepas dimana saya terlibat dalam kemalangan akibat memandu semasa saya sedang demam.

Rasanya dengan faktor umur saya sekarang, saya sudah tidak lagi boleh hendak agresif seperti dahulu, jika tidak dulu selagi saya masih boleh berjalan saya akan tetap ke tempat kerja walaupun sedang sakit, tetapi setelah kejadian pada tahun lepas saya lebih berhati-hati. Apa pun, Alhamdulillah saya bersyukur kerana keadaan kesihatan saya telah semakin pulih walaupun tidak sepenuhnya.

Apapun sekali lagi saya mohon maaf diatas kelemahan saya.

Sekian,

Ahmad Nizam Hashim

Sabtu, 16 Juli 2011

Ilmuan Islam - Badi’uzzaman Sa’id Nursi








Badi’uzzaman Sa’id Nursi

Nama sebenar bagi Badi’uzzaman adalah Sa’id Bin Mirza. Beliau dilahirkan pada tahun 1876 di Nurs satu perkampungan kecil di daerah Khizan, Turki. Keluarga beliau terdiri daripada golongan petani yang hidup dalam keadaan sederhana. Ibu dan bapanya berketurunan Kurdish dan berasal daripada salahsilah Ahl al-Bayt.

Gelaran Badi’uzzaman diberikan kepada beliau oleh gurunya yang bernama Sheikh Fathu’llah. Ia bermaksud “Keunggulan Zaman”. Namun beliau tidak mahu menerima gelaran itu kerana merasakan masih belum layak dengan gelaran itu.

Sa’id Nursi mula mencari ilmu diluar kawasan tempat tinggalnya pada usia 9 tahun. Beliau memperlajari dan menguasai ilmu-ilmu yang ada pada kitab-kitab yang muktabar. Minat beliau dalam bidang ilmu ini bermula apabila beliau ikut serta dalam majlis-majlis ilmu yang dibuat dirumah bapanya. Disitu beliau mula mendapat pendedahan awal dalam proses pembentukan mindanya.

Gelaran ulama muda yang hebat pernah dinobatkan pada diri beliau. Sa’id al-Nursi pernah dipelawa oleh Gabenor Bitlis yang bernama Umar Basha supaya tinggal bersamanya. Umar Basha mempunyai sebuah perpustakaan yang besar di dalam rumahnya. Di situ Sa’id al-Nursi berpeluang mendalami pelbagai jenis ilmu daripada pelbagai kitab yang terdapat dirumah Gabenor Bitlis selama dua tahun. Dalam tempoh tersebut, Sa’id al-Nursi sudah berjaya menghafal banyak kitab di samping mempelajari ilmu kalam,mantik,nahu, tafsir, hadis dan feqah.

Pada tahun 1897, Sa’id al-Nursi dilantik menjadi ulama oleh Gabenor Hasan Basha dan berkhidmat di Wan. Semasa berada di sana, beliau banyak berdialog dengan tokoh ilmuwan moden. Namun beliau merasakan diri beliau belum cukup mendalami ilmu-ilmu moden. Akhirnya beliau mengambil keputusan mempelajari bidang sains seperti fizik, kimia, biologi, astronomi dan ilmu kaji bumi.

Bagi memantapkan lagi ilmu yang ada, beliau turut mempelajari ilmu geografi, falsafah moden, sejarah dan matematik. Kepakaran beliau dalam cabang-cabang ilmu itu akhirnya melayakkan beliau dengan gelaran Badi’uzzaman. Kali ini Sa’id al-Nursi menerima gelaran tersebut.

Beliau telah dilantik menjadi guru di Madrasah Khur Khur. Semasa beliau berkhidmat disitu, beliau telah menggabungkan ilmu agama dan ilmu sains moden kerana bagi beliau kedua-dua ilmu tersebut tidak dapat dipisahkan.

Berbekalkan kesedaran betapa perlunya dilakukan perubahan kepada sistem pendidikan sedia ada, Sa’id al-Nursi telah pergi ke Istanbul bagi menubuhkan sebuah sekolah Islam Moden yang dinamakan Madrasah al-Zahra. Sukatan pelajarannya diambil daripada al-Azhar, Mesir. Usaha beliau didalam meningkatkan taraf pendidikan diteruskan dengan usaha membina universiti di Anatolia Timur, Istanbul. Namun usaha tersebut gagal apabila tercetusnya perang dunia pertama. Daripada situ beliau mula membuat reformasi sistem pendidikan. Beliau mahu ilmu agama dan ilmu moden dipelajari serentak.

Pada 29hb Oktober 1923, Turki telah diisytiharkan sebagai sebuah Republik yang berfahaman sekular. Perubahan tersebut tidak menjejaskan semangat Sa’id al-Nursi walau sedikitpun. Sebagai penentangan fahaman sekular, Sa’id al-Nursi menyokong pembentukan Parti Demokratik Turki. Ia bertujuan bagi mendapat pemerintahan yang adil disamping menyebarkan agama Islam.

Semasa perang dunia pertama, beliau telah menjadi pemimpin sukarelawan bagi perang Kaukaz dan Anatolia Timur. Kepahlawanan beliau telah mendapat perhatian daripada panglima-panglima tentera Turki Uthamaniah. Selepas mengalami kekalahan dalam perang dunia pertama , negara Turki telah dijajah oleh British dan beliau telah menentang pihak British. Pihak British amat marah dengan beliau dan mula membuat perancangan bagi membunuhnya, namun beliau selamat daripada rancangan membunuhnya.

Tafsir Rasa’il al-Nur adalah hasil tulisannya yang terkenal serta mendapat pengiktirafan daripada para ulama terkenal. Tafsir Rasa’il al-Nur adalah tafsir al-Quran. Karyanya turut membincangkan beberapa ilmu seperti ilmu Hadis, Falsafah, Ilmu Kalam dan Tasawuf. Karyanya mendapat sambutan baik daripada umat Islam diseluruh dunia, malah tafsir Rasa’il al-Nur turut diterjemahkan ke dalam beberapa jenis bahasa.

Antara kata-kata nasihat beliau adalah “sebaik-baik pemuda dikalangan kamu adalah mereka yang menyerupai orang tua, dan seburuk-buruk orang tua adalah mereka yang menyerupai orang muda”.

Sa’id al-Nursi mengehembuskan nafasnya yang terakhir pada 23hb Mac 1960 dan jenazahnya dikebumikan di Urfa.

Semoga roh beliau dirahmati Allah. Al-Fatihah.

Kamis, 14 Juli 2011

17. Pembahagian Hadis

17.2 Hadis Hasan

Hasan, ertinya bagus atau baik. Yang dimaksudkan hadis hasan ialah hadis yang sebenarnya sama dengan hadis shahih perihal persyaratannya, hanya ada diantara para rawi itu yang kurang kuat hafalannya atau dianggap sebagai pelupa, atau ada keraguan atau ada yang menyalahi rawi yang dianggap lebih kuat dari rawi itu sendiri.

Sebagaimana hadis shahih, maka hadis hasan itu juga ada dua bahagian, iaitu ;

a. Hasan Lidzatih, jika dengan dirinya sendiri sudah dapat dianggap sebagai hadis hasan.
b. Hasan Lighairih, jika darjat hasannya itu dengan sebab ada bantuan daripada hadis-hadis yang lain.

Catatan ;

a. Didalam kitab Riyadhush Shalihin ini, seringkali kita akan bertemu dengan kata-kata ; Hadis Hasan Shahih, maksudnya ialah sekiranya dengan meneliti sanadnya, maka hadis itu adalah hasan, sedangkan sekiranya dengan memerhatikan maksud dan isi hadis itu sendiri, maka hadis itu adalah Shahih.

b. Hadis Hasan juga dapat digunakan sebagai dalil penetapan sesuatu hukum, selama mana tidak ada hadis shahih yang menyalahinya. Jadi sekiranya ada hadis shahih yang isinya berlawanan dengan hadis hasan tersebut, maka hadis shahihlah yang wajib diambil sebagai ketetapan.

ANAK HILANG

Asalamualaikum wbt

Sidang pembaca yang dirahmati Allah sekalian. Saya baru menerima khabar gembira bahawa anak yang hilang itu baru dijumpai sebentar tadi dan sekarang ini, ayahnya sedang berada di Balai Polis. Walaupun saya tidak mengenali keluarga mangsa tetapi jutaan terima kepada semua yang telah mendoakan keselamatan anak tersebut sehingga dia dijumpai.

Insyallah saya akan cuba dapatkan cerita mengenainya dan akan memaklumkan semula kepada para pembaca.

Jazakallah.

ANAK HILANG

Asalamualaikum wbt.

Maklumat yang baru saya terima daripada seorang sahabat.









Memakai t-shirt sukan berwarna merah berlengan hitam dgn cetakan 'S.K Subang Bestari, Tuah', berseluar sukan berwarna biru gelap berbelang putih dan berjaket berwarna coklat. Membawa beg sekolah berwarna biru dan hitam. Mempunyai ketinggian lebih kurang 110cm, berambut pendek dan mempunyai tanda parut disebelah kanan kepala. Ayahnya menyedari kehilangan anaknya pada 13hb Julai 2011 diantara jam 6.30 petang ke 7.00 petang.


Sama-samalah kita berdoa agar anak yang hilang ini dijumpai segera dan dalam keadaan selamat serta mudah-mudahan Allah memberikan kekuatan kepada keluarga ini didalam menghadapi ujian ini.



Rabu, 13 Juli 2011

Protokol 1 - Agenda Yahudi Menakluk Dunia







Protokol 1

1.1 Jangan hanya bercakap dengan mengatur ungkapan yang menarik. Kita perlu memberi penekanan tentang kepentingan setiap buah fikiran dengan membuat perbandingan dan kesimpulan. Kita boleh menafikan semua fakta disekeliling kita. Apa yang dikemukakan adalah sistem kita daripada dua sudut pandangan iaitu daripada pandangan yahudi dan orang bukan yahudi.

1.2 Ramai manusia yang mempunyai cetusan perasaan yang lemah berbanding yang mempunyai cetusan perasaan yang hebat. Jadi, cara terbaik bagi menguruskan mereka adalah melalui keganasan atau kekacauan, bukannya melalui perbincangan akademik. Semua manusia bercita-cita mahu berkuasa. Semua orang mahu jadi diktator jika mereka berpeluang dan jarang sekali manusia yang bersedia berkorban segalanya demi kebajikan mereka sendiri melainkan dengan memerlukan orang lain berkorban bagi mereka

1.3 Pada peringkat awal, struktur masyarakat hanya bergantung kepada kekuatan, kekejaman dan kekuasaan. Selepas itu, muncul undang-undang yang hanya berselindung disebalik nama tetapi masih mengekalkan ciri-ciri yang sama. Kesimpulannya, nafsu manusia secara semulajadi mengukur kebenaran berasaskan kepada penguatkuasaan dan paksaan. Tanpa keduanya, kebenaran tidak dapt dibukti atau dipertahan.

1.4 Kebebasan politik hanyalah satu idea, bukan kebenaran. Idea ini perlu digunakan oleh seseorang apabila perlu bagi menarik orang ramai menyertai parti mereka bagi tujuan menghancurkan pihak yang sedang memegang tampuk kuasa. Tugas ini akan menjadi lebih mudah untuk dilaksanakan apabila pihak yang berkuasa diserap dengan idea kebebasan yang dipanggil liberalisasi. Disebabkan dengan keberkesanan idea itu, mereka menyerahkan sebahagian daripada kuasa mereka. Lalu kejayaan yang dibawa oleh teori ini mula terserlah. Kelemahan kepimpinan kerajaan secara semulajadi mula didedahkan oleh kuasa baru. Pada masa itu, kerajaan yang ada pasti hilang arah dan menjadi seperti orang buta yang tidak dapat berjalan tanpa bimbingan. Ketika itu, peluang tersedia untuk menguasai kerajaan lama yang sudah dilemahkan oleh fahaman liberalisme.

1.5 Pada zaman ini, kuasa yang dipegang oleh pemerintah yang liberal digantikan dengan emas. Mustahil bagi seseorang itu untuk merealisasi idea kebebasan yang diperjuangkan kerana tidak ada seorang pun didunia ini yang tahu menggunakannya secara sederhana. Cuba berikan kuasa kepada sekumpulan manusia supaya mereka menjalankan pemerintahan sendiri bagi suatu jangkamasa tertentu. Mereka pasti menjadi pelaksana undang-undang yang tidak terkawal. Pada masa ini (1900-an), kita hanya perlu terlibat didalam pertelingkahan puak yang kemudiannya menjadi peperangan di antara kasta dan kelas. Dalam proses itu, ia tidak menguntungkan sesiapa pun.


Selasa, 12 Juli 2011

Ilmuan Islam - HAMKA / Abdul Malik Abdul Karim




ABDUL MALIK BIN ABDUL KARIM

Abdul Malik Bin Abdul Karim atau lebih dikenali dengan nama HAMKA, dilahirkan pada 17hb Februari 1908 di kampung Molek, Meninjau, Sumatera Barat, Indonesia. Bapa beliau bernama Syeikh Abdul Karim bin Amrullah. Bapanya lebih dikenali dengan panggilan Haji Rasul, selepas pulang dari Mekah pada tahun 1906, bapanya menjadi pelopor kepada Gerakan Islah yang berpusat di Minangkabau.

Hamka mendapat pendidikan secara formal di Sekolah Dasar Meninjau, Indonesia hingga darjah dua. Pada tahun 1918, ketika beliau berumur 10 tahun, bapanya menubuhkan Pusat Pengajian yang diberi nama Sumatera Thawalib di Padang Panjang. Abdul Malik mendapat pelajaran agama dan bahasa Arab disitu dan masjid-masjid berdekatan. Antara guru yang pernah mengajarnya adalah Syeikh Ahmad Rasyid, Syeikh Ibrahim Musa, R.M Surjoparonto, Ki Bagus Hadikusumo dan Sutan Mansur.

Abdul Malik seorang yang suka menimba ilmu, beliau banyak menghabiskan masanya dengan membuat penyelidikan dalam beberapa bidang seperti falsafah, sejarah, politik, kesusasteraan dan sosiologi.

Beliau berupaya memahami bahasa Arab dengan baik. Tidak hairan sekiranya beliau dapat mempelajari sendiri dan mendalami karya-karya ulama terkenal dari Timur Tengah. Antara karya yang dibacanya adalah daripada pengarang terkenal seperti Abbas al-Aqqad, Zaki Mubarak, Mustafa al-Manfaluti dan lain-lain. Beliau juga mempelajari dan mendalami karya-karya yang ditulis oleh sarjana Perancis, Jerman dan Inggeris.

Abdul Malik atau HAMKA berkerja sebagai guru agama bermula pada tahun 1927. Beliau bekerja di sekolah yang terdapat di Perkebunan Tebing Tinggi, Medan. Kemudian pada tahun 1929, beliau bertugas di Padang Panjang. Pada tahun 1957 hingga tahun 1958 beliau telah ditawar bekerja sebagai pensyarah di Universiti Islam, Jakarta. Komitmennya yang tinggi sebagai seorang pensyarah dan minat yang mendalam dalam penyelidikan menjadikan beliau dilantik sebagai Reaktor Perguruan Tinggi Islam di Jakarta. Beliau juga ditawarkan menjadi profesor di Universiti Mustapo, Jakarta.

Sumbangan besar beliau dalam bidang agama menyebabkan beliau dilantik menjadi Pegawai Tinggi Agama oleh Menteri Agama Indonesia dari tahun 1951 hingga 1960. Namun jawatan itu terpaksa dilepaskan kerana Sukarno menyuruhnya memilih supaya bergiat dalam politik ataupun menjadi pegawai kerajaan.

Abdul Malik suka membaca dan mencari ilmu-ilmu baru. Beliau sering bertukar-tukar pendapat dengan tokoh-tokoh terkenal dan idea-idea baru yang diperolehinya itu digunakan dengan baik dalam usaha menjadi seorang pemidato yang hebat.

Hamka juga turut bergiat aktif didalam pertubuhan Muhammadiah, sebuah gerakan Islam di Indonesia sejak tahun 1925. Pada tahun 1946, beliau telah dilantik menjadi Ketua Majlis Pimpinan Muhammadiyah di Sumatera Barat. Pada tahun 1953 pula beliau telah diberi kepercayaan menjadi penasihat pimpinan pusat Muhammadiah.

Sejak dari tahun 1925 juga, Hamka telah menceburkan diri didalam bidang politik. Beliau menyertai parti Sarekat Islam. Tugas beliau ialah membantu parti tersebut menentang penjajah British yang datang ke Indonesia melalui pidatonya yang bersemangat. Pada tahun 1947, beliau telah dilantik menjadi ketua Barisan Pertahanan Nasional, Indonesia.

Kemudian beliau menjadi anggota perundangan parti Masyumi. Pada Pilihan Raya Umum Indonesia tahun 1955, beliau telah bertindak sebagai pemidato utama didalam pilihan raya itu. Pada tahun 1960, parti Masyumi diharamkan oleh kerajaan Indonesia. Dari tahun 1977 sehingga tahun 1981, beliau dilantik menjadi ketua Umum Majlis Ulama Indonesia oleh Menteri Agama Indonesia.

Hamka telah ditangkap dan dipenjarakan oleh Presiden Sukarno kerana dituduh pro-Malaysia. Tangkapan beliau itu tidak mematahkan semangatnya supaya terus berjuang menegakkan keadilan. Beliau menggunakan masa yang ada sebai-baiknya semasa di dalam penjara dengan menulis Tafsir al-Azhar. Selepas beliau dilepaskan dari penjara, beliau menjaddi anggota Badan Musyawarah Kebajikan Nasional, Indonesia, anggota Majlis Perjalanan Haji Indonesia dan anggota Lembaga Kebudayaan Nasional, Indonesia.

Hamka memang mempunyai bakat didalam bidang penulisan. Beliau banyak terlibat didalam menghasilkan karya-karya ilmiah dan kreatif. Karya beliau yang terkenal adalah tafsir al-Azhar. Tafsir ini ditulis didalam lima jilid dan karya kreatif seperti novel dan cerpen menjadi antara bahan pengajian dan teks sastera di Malaysia dan Singapura. Antara novelnya yang terkenal adalah Di Bawah Lindungan Kaabah, Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck dan Merantau ke Deli.

Beliau juga terlibat sebagai wartawan kepada beberapa buah akhbar seperti Pelita Andalas, Seruan islam, Bintang Islam dan Seruan Muhammadiyah. Beliau juga menjadi editor majalah Kemajuan Masyarakat pada tahun 1928 dan pada tahun 1932 pula beliau telah menjadi editor dan menerbitkan majalah al-Mahdi di Makasar. Selain itu, beliau juga terlibat dalam penerbitan majalah Pedoman Masyarakat, Panji Masyarakat dan Gema Islam. Kesemua karyanya berjumlah 118 buah.

Sumbangan besarnya didalam bidang pendidikan dan penyelidikan telah diiktiraf oleh beberapa buah institusi pengajian tinggi. Beliau telah dianugerahkan Doktor Kehormat dari Universiti al-Azhar pada tahun 1958. Kemudian pada tahun 1974 beliau juga telah dianugerahkan Doktor Kehormat dari Universiti Kebangsaan Malaysia dan pihak pemerintah Indonesia telah memberinya gelaran Datuk Indono dan Pengeran Wiroguno.

Sumbangan dan pengorbanan yang diberikan oleh Abdul Malik dihargai dan disanjungi di seluruh pelusuk Nusantara termasuk Malaysia dan Singapura. Beliau telah menghembuskan nafasnya yang terakhir pada 24hb Julai 1981.

Semoga rohnya dirahmati Allah. A-Fatihah.




ISTIWA MATAHARI DI ATAS KAABAH - kali kedua




ISTIWA MATAHARI DI ATAS KAABAH

Assalamualaikum wbt

Sidang pembaca yang saya kasihi sekalian. Kali ini saya ingin berkongsi maklumat dengan para pembaca sekalian. Sebagai makluman Fenomena Istiwa Matahari ialah satu fenomena di mana matahari akan berada tegak di atas Kaabah. Justeru itu, pada masa inilah waktu yang paling sesuai buat kita semua untuk menyemak semula arah Qiblat masjid, surau, rumah atau pejabat kita.

Caranya mudah sahaja, ambil sebatang kayu atau apa-apa yang lurus kemudian letakkan di atas kawasan yang rata dan tunggu sehingga tiba masanya fenomena ini berlaku. Bayang yang terhasil daripada kayu pada waktu tersebut menunjukkan arah Qiblat.

Fenomena ini berlaku 2 kali setahun iaitu pada 28hb Mei pada jam 5.16 pm dan pada 16hb Julai pada jam 5.28 pm. Jadi kepada mereka-mereka yang terlepas untuk menyemak arah qiblat pada bulan mei yang lalu boleh mencubanya pada kali ini.

Selamat mencuba...

Wasalam.

Senin, 11 Juli 2011

PROTOKOL YAHUDI - Pengenalan





PROTOKOL YAHUDI - Pengenalan

Protokol yahudi di dalam bahasa Ingerris diterbitkan hasil usaha dan terjemahan oleh Victor E.Marsden. Ianya berasal daripada bahasa hebrew. Protokol ini bermaksud keputusan mesyuarat. Mesyuarat yang dimaksudkan disini merujuk kepada Mesyuarat Tokoh Zionis atau The Elders of Zion yang diadakan pada tahun 1896 di Basle, Switzerland. Protokol ini telah dibentangkan oleh Theodore Herzl bagi tindakan seluruh bangsa yahudi di dunia. Ia telah diterbit dan diedarkan oleh Prof. Sergyei Nilus dari Russia pada tahun 1905 dan satu salinan protokol ini yang bertarikh 10 Ogos 1906 telah disimpan di sebuah muzium di London.

Semasa pemerintahan regim Kerensky di Russia, semua salinan yang wujud di Russia telah dimusnahkan dan sesiapa yang memilikinya boleh dikenakan hukuman mati serta merta. Fakta yang terpapar di dalam protokol ini disahkan asli. Walau bagaimanapun semua jenis terbitan yahudi menafikan keaslian salinan ini dan mendakwa ia adalah ciptaan Prof. Nilus bagi kepentingan diri sendiri.

Protokol yahudi mendedahkan rancangan yang disusun bagi mendirikan sebuah negara yahudi yang telah diusahakan sejak berkurun lamanya. Protokol ini disunting sendiri oleh para cendiakawan zionis. Protokol ini juga menggariskan bagaimana yahudi merancang kemusnahan agama, bangsa dan negara-negara sasaran mereka bagi memastikan perancangan mereka mencapai matlamat.

Dakwaan protokol yang diterjemahkan oleh Victor E.Marsden ini palsu tidak dapat disokong oleh sebarang hujah yang kukuh. Kebenaran makin nyata apabila diari Herzl telah diterjemahkan dan sebahagian artikel yang terdapat didalam diari itu telah diterbitkan dan disiarkan oleh jewish chronicle pada 14 Julai 1922. Di dalam diarinya, Herzl memaklumkan tentang lawatan pertama beliau ke England dan perbualan dengan Colonel Goldsmith (beliau adalah pegawai angkatan tentera British yang beragama kristian dan penyokong setia yahudi.

Antara lain, diari itu turut mencatatkan pendapat Goldsmith tentang cara yang paling baik bagi melemahkan kuasa pemerintahan Inggeris. Antaranya ialah dengan menggenakan cukai yang tinggi. Pendapat Goldsmith ini telah diterima baik oleh Herzl dengan menjadikannya sebagai sebahagian daripada protokol itu.

Minggu, 10 Juli 2011

17. Pembahagian Hadis


17. Pembahagian Hadis
Dengan memerhatikan matan hadis, menyelidiki setiap perawi serta meneliti sanad, yakni rangkaian rawi-rawi mulai penerima pertama hingga yang terakhir sekali, maka para alim-ulama ahli hadis telah membahagi-bahagikan martabat sesuatu hadis menjadi 57 bahagian sebagaimana yang diterangkan dibawah ;


17.1 Hadis Shahih

Shahih, ertinya ialah benar dan oleh sebab itu tidak terdapat keraguan padanya bahawa hadis itu benar-benar sabda Nabi s.a.w, maka hadis tersebut mempunyai kekuatan untuk dijadikan amalan serta memberi keyakinan didalam penetapan sesuatu hukum.

Syarat-syarat hadis shahih terbahagi kepada tiga bahagian, iaitu ;

a. Sifat para perawinya adalah sebagaimana yang telah dijelaskan dalam nombor 14 (sila rujuk semula).

b. Tiap-tiap rawi dalam sanadnya itu bukan terdiri daripada kalangan orang-orang yang terkenal sebagai pendusta atau dituduh sebagai pendusta, tidak banyak salah, kurang teliti, dianggap sebagai manusia fasik, bukan juga dari kalangan orang yang ragu-ragu, bukan ahli bida’ah, juga bukan orang yang kurang kuat hafalannya dan bukan pula orang yang seringkali menyalahi rawi yang dianggap lebih kuat dari dirinya sendiri, demikian pula rawi tersebut wajib dikenali, paling sedikit dua orang ahli hadis dizamannya atau dengan kata yang lain bukannya rawi yang majhul (tidak dikenali) sejarah hidupnya. (sila rujuk no. 15)

c. Hadis yang dapat dinilai sebagai hadis shahih itu tidak ada cacat pada ‘illatnya sedikit pun, sebab jika demikian atau ber’illat,maka hadis tersebut termasuk hadis Ma’lul, Mu’tal, Mu’allal. (akan dijelaskan kelak)

Hadis Shahih pula terbahagi kepada 2 bahagian iaitu Shahih Lidzatih dan Shahih Lighairih.

Shahih Lidzatih ialah yang keshahihannya itu memang dari dirinya sendiri, yakni tanpa ada bantuan dari keterangan hadis-hadis yang lain.

Shahih Lighairih pula ialah keshahihannya itu dibantu oleh hadis-hadis yang lain yang mempunyai taraf atau darjat sebagai hadis hasan. Maksudnya ialah jikalau ditilik dari sanadnya hadis itu sebenarnya hanyalah bertaraf hasan, tetapi oleh sebab terdapat keterangan-keterangan yang lain yang menguatkannya, maka dari darjat hasan dapat meningkat menjadi hadis shahih, tetapi keshahihannya adalah lighairih (sebab ada keterangan yang lain).




Sabtu, 09 Juli 2011

Topik Baru - Agenda Yahudi Menakluk Dunia


AGENDA YAHUDI MENAKLUK DUNIA


Asalamualaikum wbt.

Sidang pembaca yang dirahmati Allah sekalian. Topik baru yang akan saya perkenalkan di dalam blog ini ialah mengenai agenda yahudi menakluk dunia, yang di petik daripada buku “Agenda Yahudi Menakluk Dunia, rahsia disebalik rahsia” dan pengarang buku ini adalah Sabaruddin Hussein keluaran PTS.

Di dalam topik ini, saya akan menyampaikan maklumat yang terkandung di dalam buku ini mengenai 24 protokol yahudi didalam mencapai matlamat mereka untuk menakluk dunia kepada para pembaca sekalian untuk dijadikan iktibar dan sempadan. Namun ingin saya ingatkan disini bahawa tujuan pendedahan ini bukan untuk kita ikuti tetapi supaya kita lebih berwaspada dengan tipu daya zionis dan merenung kembali persekitaran kita ataupun diri kita sendiri, supaya dengan yang demikian kita bukanlah penyokong zionis tanpa kita sedari.

Secara peribadi saya beranggapan 24 protokol ini mungkin tepat dan mungkin juga tidak tepat, jadi saya menasihati para pembaca sekalian supaya tidak menerima bulat-bulat dengan apa yang akan di sampaikan, namun demikian daripada tiada langsung sekurang-kurangnya ada juga maklumat yang boleh kita gunakan bak kata pepatah Melayu “Tiada rotan akar pun berguna”.

Firman Allah di dalam surah al-Baqarah ayat 120 yang bermaksud “Orang yahudi dan nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (wahai Muhammad) sehingga kamu menuruti agama mereka”

Sekiranya para pembaca sekalian ingin mendapatkan maklumat yang lebih lanjut, bolehlah membeli buku ini sendiri atau sekiranya ingin memohon bantuan saya, bolehlah menghubungi saya di email nizamblog@gmail.com.

Mudah-mudahan pendedahan ini akan menjadikan kita lebih bersedia di dalam menghadapi permainan Zionis yang penuh dengan tipu muslihat didalam menguasai dunia ini. Sekiranya ada salah dan silap dari saya, saya mohon ampun dan maaf. Dengan lafaz “Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani”, saya dengan ini melancarkan topik “Agenda Yahudi Menakluk Dunia” di dalam blog ini dan semoga dapat pula kita sampaikan kepada saudara mara atau sahabat handai kita yang lain dan mudah-mudahan ianya menjadi amal kebajikan kita. Wallahualam.





Jumat, 08 Juli 2011

16. Kata-kata Yang Seringkali Kita Jumpai Dalam Kitab Hadis

16.8 Kata-kata Bi-isnasin shahih ‘ala syarthil Bukhari atau ‘ala syarthi Muslimin

Apabila kita menemukan kata-kata yang semacam di atas , maka menurut Mudawwinnya, Hadis yang diriwayatkan itu dengan menggunakan isnad shahih menurut syarat yang ditetapkan oleh Imam Bukhari atau Imam Muslim. Harap diperbandingkan sendiri dengan yang keenam.

Nota; Insyallah selepas ini kita akan masuk ke dalam bab yang terakhir iaitu pembahagian hadis atau jenis-jenis hadis.

Ijazah Kaedah Bacaan Yasin Thariq Jazariy

Saya bersama guru saya Ustaz Dahim



Asalamualaikum wbt


Sidang pembaca yang dirahmati Allah sekalian. Pada kali ini saya ingin berkongsi cerita mengenai aktiviti yang dijalankan dimasjid saya, dimana pada 26hb Jun 2011 yang lepas telah berlangsung Majlis Pengijazahan kaedah membaca Surah Yasin secara berjemaah menurut Riwayat Hafsh Qiraat 'Ashim Thariq Al-Jazariy di masjid saya.



Dimana pada malam tersebut saya dan lebih kurang 20 orang rakan jemaah yang lain telah diijazahkan kaedah bacaan Yasin Thariq Jazariy oleh guru kami Ustaz Dahim Jalal Al-Jawiy. Alhamdulillah, dapat juga saya menamatkan pengajian tersebut di bawah pimpinan Ustaz. Kumpulan kami adalah generasi yang ke 45, dimana sanadnya melalui Saiyidina Ali dan terus ke Rasulullah s.a.w. Antara pesan guru saya pada malam tersebut ialah, "niat hendak belajar bukan kerana sanad, tetapi kerana ilmu, walaubagaimanapun ilmu yang benar itu adalah yang bersanad", ujar beliau lagi, dan bukanlah niat saya menceritakan kisah ini disini untuk bermegah-megah dengan ijazah yang diterima tetapi sebagai pendorong kepada diri saya dan juga kepada para pembaca semua untuk sentiasa mencari ilmu di dalam mendekatkan diri kita dengan Allah swt. Mudah-mudahan Allah sentiasa meletakkan kita semua di atas jalanNya.



Jazakallah kepada semua guru-guru saya, semoga Allah merahmati dan memberkati anda.



Kamis, 07 Juli 2011

Ilmuan Islam - Muhammad Iqbal




Muhammad Iqbal

Nama penuh beliau adalah Muhammad Iqbal bin Nur Muhammad Bin Rafi. Beliau dilahirkan pada 9hb November 1877 di Sialkot yang kini dikenali dengan nama Pakistan. Bapanya bernama Nur Muhammad dan ibunya bernama Imam Bibi. Kedua ibubapanya sangat kuat berpegang kepada agama. Muhammad Iqbal mendapat mendapat pendidikan awal daripada kedua ibubapanya.

Beliau dibesarkan didalam suasana sistem barat dan kebanyakkan masyarakat disekitarnya dipengaruhi dengan cara pemikiran barat. Walaubagaimanapun kedua ibubapanya telah mendidik beliau dan anak-anak yang lain dengan elemen keagamaan. Unsur-unsur agama banyak diterapkan dalam diri beliau, namun begitu kemajuan dan teknologi yang berkembang pesat turut dipelajarinya.

Beliau telah berkahwin dengan Karim Bibi pada tahun 1892 dan mendapat 3 orang cahayamata. Pada tahun 1916 mereka telah berpisah.

Muhammad Iqbal melanjutkan pelajaran ke peringkat Ijazah sarjana muda didalam bidang falsafah, kesusasteraan Inggeris dan Bahasa Arab. Kemudian beliau telah mengukir nama sebagai penulis puisi dan beliau mendapat nama sebagai penyair bahasa Urdu. Pada tahun 1905 beliau telah melanjutkan pelajaran dalam bidang Undang-undang di Universiti Cambridge di peringkat sarjana dan seterusnya melanjutkan pelajaran ke peringkat ijazah kedoktoran dalam bidang falsafah di Universiti Munich, Jerman.

Pada tahun 1908, beliau telah mendapat kerja didalam bidang undang-undang disamping memberi ceramah di universiti-universiti yang terdapat di India. Teks-teks ceramah beliau dibukukan dan diterbitkan dalam bahasa Inggeris dengan tajuk The Reconstruction of Religious Thought in Islam.

Penglibatan beliau dalam kesusasteraan telah mengangkat namanya sebagai penyair agung. Kebanyakkan puisi beliau adalah didalam bahasa Urdu, Parsi dan bahasa Inggeris. Beliau terkenal kerana puisinya mempunyai bait-bait kata yang indah. Ramai dikalangan penutur bahasa Urdu di Pakistan dan India mengiktiraf beliau sebagai penyair agung. Di antara puisi beliau yang terkenal adalah The Secret of the Self iaitu berkaitan konsep diri, alam semesta dan manusia dan The Mysteries of Selfness pula berkaitan kisah persaudaraan dan ibadah didalam Islam.

Muhammad Iqbal dianggap sebagai bapa pembentukan negara Islam Pakistan. Beliau berjuang menyampaikan dakwahnya melalui tulisan pena-nya sendiri, beliau berusaha membangunkan pemikiran masyarakat demi mencapai ketinggian tamadun Islam. Kebanyakan puisinya datang dari dalam dirinya sendiri dan keikhlasan yang terbuku itu diluahkan melalui puisinya.

Tidak hairanlah masyarakat pada zamannya mengiktiraf kebolehan dan keistimewaan yang ada pada beliau. Beliau mempunyai keazaman yang tinggi didalam mengangkat martabat masyarakatnya dan di terjemahkan di dalam satu sajaknya yang berbunyi “Umat Islam, apabila ingin maju, perlu mampu berpacu dengan waktu. Sekali umat Islam berhenti, bererti dia membiarkan dirinya tergilis dek sang waktu”. Beliau telah menghembuskan nafasnya yang terakhir pada 21hb April 1938.

Semoga Allah merahmati beliau, Al-Fatihah.

Rabu, 06 Juli 2011

16. Kata-Kata Yang Seringkali Kita Jumpai Dalam Kitab-Kitab Hadis

16.7: Kata-kata Isnad shahih, Isnad jayid dan Isnad La ba’ sa bih dan lain-lain:


Mengingat tiap-tiap rawi, juga menilik sekumpulan atau sejumlah para rawi yang merupakan isnad sesuatu Hadis itu, maka dapatlah dinilai bagaimana keadaan isnad itu sendiri. Oleh sebab itu adakalanya isnad itu shahih, jayyid (baik dan nilainya di bawah shahih), ada pula isnad hasan (bagus), la ba’ sa bih (tidak mengapa dan maksudnya boleh diterima dan nilainya di bawah hasan) dan ada pula dha ‘if (lemah).

Selasa, 05 Juli 2011

Hari Terbuka MTD - Jun 2011



Suasana di lapang sasar pada hari tersebut.

16.Kata-kata yang seringkali kita jumpai di dalam kitab-kitab hadis.

16.6 Kata-Kata Hadisun shahih ‘ala syarthil Bukhari atau ‘ala syarthi Muslimin.

Jikalau kita menemukan kata-kata sebagaimana di atas , maka menurut Mudawwinnya, Hadis itu dianggap sebagai Hadis shahih menurut syarat yang telah ditetapkan oleh Imam Bukhari atau yang ditetapkan oleh Imam Muslim dan tentu sahaja yang mengatakan demikian itu adalah Mudawwin selain Imam Bukhari dan Imam Muslim . Syarat-syarat itu tidak dikemukakan di sini, tetapi secara umumnya saja akan dihuraikan dalam pembicaraaan Hadis shahih.

Mengapa hanya dua imam di atas itu saja disebutkan persyaratannya untuk menentukan shahihnya sesuatu Hadis? Sebab memang dua imam Hadis itulah yang hanya mencantumkan Hadis-hadis shahih dalam kitab mereka. Baik Imam Bukhari atau Imam Muslim sama-sama menetapkan persyaratan keshahihannya sesuatu Hadis. Maka pensyaratan itulah yang dianggap baik dan terjamin telitinya oleh imam-imam Hadis yang lain-lain. Imam Hadis yang lain adakalanya membuat persyaratan shahihnya Hadis itu, tetapi pada umumnya tidak sekeras persyaratan yang dibuat oleh imam Bukhari dan Imam Muslim, bahkan adakalanya amat lunaknya.

Persoalan-persoalan sebagaimana di atas itu dapat dipelajari dalam kitab Musthalahul Hadis yang lengkap serta panjang penghuraiannya.

Senin, 04 Juli 2011

Hari Terbuka MTD - Jun 2011

Asalamualaikum wbt.


Para pembaca yang dirahmati Allah sekalian. Kali ini saya ingin berkongsi sedikit pengalaman saya ke Hari Terbuka, Maktab Tentera DiRaja yang diadakan di Kem Sungai Besi pada 26hb Jun 2011 (ahad) yang lepas.


Saya dan sahabat saya telah mendapat jemputan daripada seorang kawan yang merupakan seorang bekas pelajar MTD yang mengajak kami ke Hari Terbuka MTD, jadi apalagi kami pun terus setuju kerana di sana ada acara menembak dengan menggunakan M-16, untuk pengetahuan semua, hampir 15 tahun saya tidak menembak dengan M-16, jadi peluang yang ada ini, amat dinanti-nantikan saya. Jika para pembaca masih ingat pada sambutan Hari Belia yang lepas saya telah membawa keluarga saya ke pameran tentera yang di adakan pada hari tersebut di samping memberikan sedikit penerangan kepada anak-anak dan isteri saya tentang pengendalian senjata, tetapi pada kali ini saya pula telah berpeluang untuk menembak dengan senjata M-16, dengan menggunakan peluru hidup.






Pada awal-awal pagi lagi kami telah bertolak ke Kem Sungai Besi, tujuannya satu sahaja, supaya dapat mendaftar awal untuk menembak, sebab jika lewat nanti lambat pula balik sebab kena tunggu giliran. Alhamdulillah, kami adalah antara orang yang terawal tiba ke lapang sasar dan dapat mendaftar awal. Setiap kali menembak, kami dibekalkan dengan 10 butir peluru, jadi bagi saya yang dah lama tak menembak ni, apalagi terus "booking" 4 kali menembak bermakna 40 butir, itupun sebab seorang daripada kawan saya ada urusan kenduri jadi kena balik awal, kalau tidak mahunya sampai ke petang saya di sana.





Walaupun pada permulaannya, tembakan saya tidak memuaskan, tetapi pada kali ke dua dan seterusnya, Alhamdulillah saya telah mendapat semula rentak dan mengenai sasaran. Untuk makluman sasaran yang digunakan ada dua jenis iaitu yang pertama gambar pengganas (lebih kurang 4-5 kaki tinggi dan 2-3 kaki lebar) dan yang keduanya "plate" besi ( lebih kurang 1 kaki setengah tinggi dari paras tanah dan lebar pun lebih kurang 1-2 kaki - kalau tak silap saya lah) , manakala jarak sasaran adalah sejauh 200 meter dari tapak tembakan. Jadi saya memilih untuk menembak plate besi kerana kita dapat lihat ia terbalik apabila terkena peluru, jadi kita boleh nampak samada tembakan kita tepat atau pun tidak dan ianya juga lebih mencabar kerana dedahan target yang lebih kecil berbanding target gambar pengganas. Itulah serba sedikit pengalaman yang hendak saya kongsikan dengan para pembaca sekalian.

Bila dah sampai ke rumah baru saya perasan yang siku saya berdarah dan bahu pun berbekas, tapi tadi semasa dilapang sasar semua benda ni langsung tak perasan (dah lama sangat tak menembak la tu) , Apa pun, saya cukup berpuas hati dengan hasil tembakan saya.




Walaubagaimanapun saya juga ingin berkongsi sedikit maklumat dengan para pembaca, seandainya suatu hari nanti anda pula berpeluang pergi ke lapang sasar "INGAT" pesanan saya, lapang sasar adalah tempat yang sangat merbahaya. Jadi di sana tiada senda gurau atau dengan lain perkataan tempat nak melawak, kerana peluru yang digunakan adalah peluru hidup, kesilapan sedikit boleh mengundang padah...jadi disiplin amat "DI TITIK BERATKAN".




Berikut saya sertakan gambar pada hari tersebut dan insyallah jika ada rezeki saya akan uploakan video yang saya ambil di lapang sasar, sekurang-kurangnya bagi yang tidak mempunyai pengalaman menembak boleh melihat dan mendengar kuasa tembakan M-16.






Sasaran berada dihadapan sejauh 200 meter.





Para petugas sedang mengisi peluru ke dalam kelopak(peluru hidup)


Detail ke tapak tembak gerak..., Dalam kedudukan baring, satu kelopak 10 butir isi peluru...Sasaran dihadapan, Dalam masa sendiri....siap Tembak.
(Dalam hati saya berkata ; Alahai 10 butir jer....)





Awat laa...rasa target ni jauh sangat, dulu-dulu rasanya dekat lagi, ke mata aku yang rabun.(untuk makluman, pada masa ni, saya sedang menembak target orang sebelah, sebab peluru dia dah habis, tapi target tak jatuh-jatuh juga...he..he..he..)





Cuba tengok sikit...Haa, kena...kena...














Jumat, 01 Juli 2011

Sibuk Sikit Minggu Ini

Asalamualaikum wbt

Sidang pembaca yang dirahmati Allah sekalian, mudah-mudahan anda dan keluarga semuanya berada di dalam keadaan sihat walafiat.

Untuk pengetahuan semua, minggu ini adalah antara minggu yang agak sibuk bagi saya. Bermula dengan hari ahad yang lepas dimana pada sebelah pagi saya telah berpeluang pergi ke hari terbuka MTD dan sempat merasa menembak dengan senjata M-16 setelah hampir 15 tahun tidak menembak dengan M-16 kemudian pada sebelah malamnya pula ada majlis khatam surah Yassin dan keesokkannya pula sibuk dengan persiapan Majlis Isra & Mikraj. Insyallah nanti jika ada rezeki saya akan uploadkan di sini gambar semasa di hari terbuka MTD serta majlis khatam surah yassin.

Jadi saya memohon maaf kepada para pembaca yang mengikuti blog saya kerana didalam sehari dua ini tiada catatan yang baru. Insyallah selepas ini saya akan cuba upload artikel seperti biasa sebelum tibanya Ramadhan. Sebab bila masuk saja bulan Ramadhan, saya khuatir tidak sempat lagi untuk menulis kerana pada kebiasaannya, saya gemar menulis pada sebelah malam jadi agak sukar untuk "tune up" dengan solat terawih dan program tadarrus al-quran nanti.

Apa-apa pun saya mohon maaf sekali lagi diatas kelemahan saya.

Wasalam.

Ahmad Nizam Hashim

16.Kata-kata yang seringkali kita jumpai di dalam kitab-kitab hadis.

9.1 Kata-kata Wa Hadza Lafzhu Riwayati


Seperti yang telah sedia maklum, bahawa rawi sesuatu hadis itu adakalanya menggunakan kata-katanya sendiri, jadi tidak tepat sebagaimana seperti yang disabdakan oleh Nabi s.a.w, lebih-lebih lagi yang berkaitan dengan perbuatan atau taqrir Nabi s.a.w. sebab perbuatan atau taqrir memang bukan berupa sabda dan ini amat banyak perbezaannya antara seorang perawi dengan seorang perawi yang lain. Namun demikian isi dan maknanya adalah sama. Oleh sebab itulah maka timbul perkataan Wa hadza lafzhu riwayati Muslimin atau Wa hadza lafzhu Bukhari atau Wallafzhu Littirmidzi, yang ertinya “Ini adalah lafaz menurut riwayat Imam Muslim” atau “Ini adalah lafaznya Imam Bukhari” atau “Lafaz sebagaimana di atas adalah menurut Imam Tirmidzi” atau yang serupa dengan itu dan ini adalah dibenarkan sebab tidak mengubah makna atau tujuan sesuatu hadis.