Minggu, 17 Januari 2010

Hadis 16 - Jangan Marah, Bagimu Syurga

Daripada Abu Hurairah r.a bahawa seorang lelaki berkata kepada Rasulullah s.a.w : "Berilah wasiat kepadaku, " Lalu Rasulullah s.a.w bersabda : "Jangan marah". Lelaki tersebut mengulangi pertanyaannya berkali-kali, sabda Rasulullah s.a.w : "Jangan marah."
Kepentingan Hadis
Al-Jardaani telah berkata ; "Hadis ini mempunyai pengertian yang besar. Ia merupakan kata-kata Rasulullah s.a.w yang ringkas tetapi mengandungi pengertian yang padat kerana ia menghimpunkan kebaikan dunia dan akhirat."
Sebagai seorang Islam, kita mesti berusaha untuk memiliki sifat-sifat mulia seperti tawaduk, malu, bersopan-santun, hormat-menghormati dll. Hadis ini merupakan wasiat Rasulullah s.a.w kepada seorang sahabat yang ingin menempuh jalan ke syurga firdaus dan mencari keredhaan Allah. Beliau telah meminta Rasulullah s.a.w memberi wasiat yang ringkas supaya beliau dapat menghafal dan memahami wasiat tersebut dan Rasulullah s.a.w telah bersabda seperti di atas.
Kita perlu sentiasa ingat bahawa dengan sifat marah tidak akan dapat menyelesaikan masalah malah ia akan mengundang kepada masalah baru. Oleh itu kita perlu sentiasa bersifat sabar dan berhikmah didalam memberi pandangan atau didalam memberi teguran supaya dengan yang demikian akan dapat menjaga hubungan silaturrahim sesama Islam ataupun dengan bukan Islam.
Wallahualam.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar