Selasa, 26 April 2011

ILMUAN ISLAM - IMAM NAWAWI

IMAM NAWAWI

Beliau bernama Al-Imam Abu Zakariya Yahya Bin Syaraf Annawawi. Dilahirkan di Nawa, sebuah desa dari wilayah Damaskus (Syam/Palestin) pada tahun 618H.

Pada usia 18 tahun, beliau telah menjadi kebangaan kawan-kawannya kerana memiliki kecerdasan otak yang luar biasa yang dikurniakan Allah s.w.t.

Beliau mendalami ilmu fekah dalam mazhab Syafie dan inilah merupakan sebab utama beliau menjadi imam dari semua imam dalam mazhab Syafie dan sebagai pencatatnya yang terpenting, bahkan orang-orang yang muncul selepas beliau juga selalu mensepakati huraiannya.

Di dalam bidang fekah, beliau telah menyusun beberapa kitab seperti Syarah Muhadzdzab tetapi beliau telah meninggal dunia sebelum dapat menamatkannya. Arraudhah dan Alminhaj. Manakala di dalam bidang hadis antara kitab hasil karangan beliau adalah seperti Syarah Muslim, Al-Adzkar Annawawiyah serta syarah sebahagian dari Sahih Imam al-Bukhari (kitab ini juga tidak sempat ditamatkan). Di dalam bidang Lughah pula beliau telah menyusun kitab Tahdzibul Asma’wal Lughah.

Beliau memiliki keperibadian yang sangat mulia dan merupakan seorang yang sangat zuhud dan sangat kecil perhatiannya kepada dunia. Beliau sentiasa menempuh jalan yang dirintis oleh para salaf shalih. Sementara itu beliau juga telah dilantik sebagai Pengasuh Darul Hadis Ashshalihiyah di Damaskus.

Al-Imam Annawawi radhiallahu’anhu sebelum wafatnya telah berpindah dari Damaskus ke desa kelahirannya di Nawa dan wafat disitu pada tahun 667 H iaitu di dalam usia 48 tahun. Sayangnya beliau tidak meninggalkan seorang putera pun kerana beliau tidak pernah berkahwin sepanjang hayatnya.

Semoga Allah memberikan kerahmatan kepada beliau. Al-Fatihah.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar