Rabu, 04 Mei 2011

10.Kedudukan Hadis Dalam Islam

Kita semestinya talah mengetahui bahawa di dalam agama Islam terdapat lima (5) jenis hukum iaitu ;

a. Wajib atau fardhu
b. Sunnah atau sunat
c. Haram
d. Makruh
e. Mubah

Di dalam bab ini perkara ini tidak akan dikupas memandangkan ia mempunyai bidangnya yang sendiri iaitu usul fiqh. Apa yang cuba disampaikan disini adalah kedudukan Hadis di dalam menentukan hukum-hukum yang lima seperti di atas. Hadis atau sunnah Nabi s.a.w merupakan asas atau pokok pedoman yang kedua selepas Al-Quran. Ada juga di kalangan para ulama yang menyebutkan bahawa ada lagi asas Islam yang ketiga dan keempat iaitu ijma dan Qias.

Oleh sebab hadis merupakan asas untuk menentukan hukum, maka adalah penting sekali untuk mengetahui pemerinciannya, yang manakan yang benar-benar hadis dan dapat digunakan sebagai sumber hukum dan yang mana yang tidak dapat digunakan sebagai sumber rujukan hukum.

Manakala al-Quran sudah mantap dan tidak dapat berubah-ubah serta pasti dapat di andaikan dan dipercayai kebenarannya, ini adalah kerana Allah s.w.t sendiri telah memberi jaminan untuk menjadi pelindungnya sampai hari kiamat nanti dari tangan yang hendak mengotori kesuciannya, tetapi tidak sedemikian dengan hadis Nabi s.a.w. Banyak sekali manusia yang dengan sengaja mengotori, mengubah,menambah ataupun mengurangi dari keaslian hadis itu sendiri, bahkan ada yang mencipta ucapan yang keluar dari hawa nafsunya, lalu dikatakan kepada orang lain bahawa itu adalah sabda atau kelakuan ataupun taqrir Nabi s.a.w. Ini adalah manusia dajjal yang suka berdusta. Oleh sebab itu para alim ulama ahli hadis suatu ilmu yang dinamakan Musthalahul Hadis agar dapat dibezakan antara yang betul-betul hadis yang dapat dijadikan asas di dalam menentukan hukum dengan hadis yang palsu, lemah dan lain-lain lagi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar