Senin, 21 Mei 2012

Peluang Semak Arah Qiblat



Asalamualaikum wbt

Sidang pembaca yang saya kasihi sekalian.  Ingin saya maklumkan di sini bahawa Fenomena Istiwa Matahari pada tahun ini akan berlaku pada 27hb Mei 2012 ( Ahad )  pada jam 5.16 minit petang dan juga pada 15hb Julai 2012 ( Ahad ) pada jam 5.28 minit petang.

Fenomena Istiwa Matahari ialah suatu keadaan dimana matahari berada tegak 90 darjah di atas Kaabah pada jam 12.00 tengahari waktu Mekah.  Di dalam setahun hanya dua kali sahaja fenomena ini berlaku sebagaimana seperti yang saya maklumkan tadi.

Fenomena ini juga adalah salah satu kaedah yang digunakan bagi menentukan arah Qiblat kita.  Adalah wajar bagi kita untuk mengambil peluang ini untuk menyemak arah qiblat, rumah, pejabat, surau dan lain-lain bagi memastikan arah qiblat kita betul.

Caranya mudah sahaja, ambil sebatang kayu yang lurus (pastikan 90 darjah tegak) dan letakkan diatas permukaan tanah yang rata dan tunggu sehingga waktu istiwa matahari berlaku, contoh yang terdekat adalah pada 27hb Mei 2012 adalah pada jam 5.16 minit petang.  Maka tandakan bayang yang terhasil daripada kayu tegak tadi pada jam 5.16 minit petang dan itu adalah arah qiblat kita.

Selamat mencuba....

Warkah Nizam

Tidak ada komentar:

Posting Komentar