Selasa, 17 April 2012

Ulasan Forum Bila Diri Di Sayangi

Asalamualaikum wbt

Sidang pembaca yang saya kasihi sekalian, sebagaimana seperti yang telah diketahui, pada 11hb April 2012 yang lepas Masjid Bandar Bukit Puchong telah menganjurkan Forum dengan tajuk "Bila Diri Di Sayangi" di mana ahli panel forum terdiri daripada Sham Kamikaze dan Ustaz Zulkifli Ahmad manakala saya sebagai moderator forum pada malam tersebut.

Ingin saya kongsikan bersama dengan para pembaca sekalian pengalaman saya pada malam tersebut. Rasanya ramai yang telah tahu bagaimana Sham Kamikaze boleh berhijrah dengan melihat kisahnya di Youtube tetapi apa yang saya hendak kongsikan disini adalah apabila saya ajukan soalan tentang cabaran yang dihadapinya selepas berhijrah.  Katanya memanglah ramai yang menyokong perubahan pada diri beliau terutamanya kaum keluarga dan sahabat handai tetapi ada juga yang memandang sinis dan mengejek beliau dengan pelbagai tohmahan.

Para pembaca yang saya kasihi sekalian, daripada kisah ini, ingin saya berpesan kepada diri saya dan juga para pembaca sekalian, hendaklah kita meletakkan diri kita sebagai seorang pendakwah dan janganlah kita meletakkan diri kita sebagai seorang penghukum.  Mengapa bila ada orang yang ingin berubah daripada kehidupannya yang negatif kepada yang positif maka akan ada saja suara-suara sumbang seperti "tak lama la tu", "ada hidden agenda" dan lain-lain lagi.  Janganlah kita menghukum mereka, biar siapa pun mereka, berilah mereka peluang dan sokongan serta doa semoga mereka dan juga kita sentiasa berada di atas jalan yang diredhai Allah, kan elok begitu daripada kita berperangsangka buruk terhadap mereka. Bukanlah bermakna kita membiarkan sahaja apa yang mereka lakukan malah sekiranya terdapat kesalahan, berilah nasihat dengan cara yang berhikmah dan penuh kasih sayang mudah-mudahan dengan nasihat kita tadi dapat memberikannya peluang untuk memperbaiki kesalahan yang telah dibuat.

Begitu juga dengan ahli agama atau jemaah masjid janganlah kita memandang dengan renungan yang tajam kepada mereka-mereka yang baru nak berjinak-jinak dengan masjid ataupun di majlis-majlis ilmu, raikanlah mereka jadikanlah mereka sebagai sebahagian daripada kita sebagaimana hadis Nabi s.a.w "setiap orang Islam itu bersaudara" maka kasihilah mereka sebagaimana kita mengasihi diri kita sendiri. Insyallah suatu masa nanti masjid-masjid akan penuh dengan manusia apabila mereka seronok dengan suasana persaudaraan di dalam Islam. Wallahualam.

Saya sertakan beberapa keping gambar pada malam tersebut ihsan dari sahabat saya untuk para pembaca sekalian kerana pada malam tersebut saya bertugas sebagai moderator jadi tak dapatlah nak ambil gambar.


 Ramai juga jemaah yang hadir

 Dari Kiri Sham Kamikaze, Ustaz Zulkifli dan saya


Antara muslimat yang hadir


Sekian, 
Warkah Nizam


Tidak ada komentar:

Posting Komentar