Minggu, 04 April 2010

Hadis 22 - Jalan Ke Syurga

Daripada Abu Abdullah Jabir Bin Abdullah al-Ansoori, bahawa seorang lelaki telah bertanya kepada Rasulullah s.a.w : "Apa pandangan kamu jika sekiranya aku mengerjakan sembahyang yang difardhukan, berpuasa dibulan Ramadhan, menghalalkan apa yang halal, mengharamkan apa yang haram dan aku tidak menambah walaupun sedikit. Adakah aku dapat memasuki syurga ? " Rasulullah s.a.w menjawab : "Ya"

( diriwayatkan oleh Imam Muslim)


Kepentingan Hadis

Al-Jurdani berkata di dalam bukunya " Hadis ini mempunyai kedudukan yang amat tinggi. Putaran Islam berlegar di atas paksinya kerana semua pengertian Islam terkumpul di dalamnya. Ini disebabkan semua tindakan dan tingkah laku manusia adalah lahir daripada hati atau anggota tubuh badannya.

Tindakan dan tingkah laku yang lahir daripada kedua-duanya pula jika diizinkan oleh syarak, maka ia adalah halal, atau yang ditegah maka ia adalah haram. Sebab itulah apabila seseorang menghalalkan apa yang halal dan mengharamkan apa yang haram, maka dia sesungguhnya telah menyempurnakan seluruh tanggungjawabnya terhadap agama dan akan memasuki syurga dengan penuh aman.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar