Selasa, 03 Juli 2012

Selamat Menyambut Ramadhan Al-Mubarrak 1433H



Asalamualaikum wbt.

Sidang pembaca yang saya kasihi sekalian, samada kita sedar atau pun tidak, kita sekarang telah pun berada dipertengahan bulan Sya'ban 1433H dan ini bermakna tidak lama sahaja lagi kita akan masuk kedalam bulan yang penuh dengan keberkatan iaitu Bulan Ramadhan Al-Mubarrak, insyallah.


Sebagaimana dalam satu hadis Nabi saw, pada awal ramadhan itu rahmat, dipertengahannya keampunan dan diakhirnya dilepaskan daripada azab api neraka, tidakkah kita teringin mendapatkannya? Malah didalamnya terdapat pula satu malam yang lebih baik daripda seribu bulan itulah malam Lailatul Qadar dan mudah-mudahan kita semua akan dipertemukan dengannya. Maka atas alasan apakah lagi jika kita bersikap sambil lewa di dalam beribadah di dalam bulan Ramadhan. Apakah amalan kita sudah cukup dan sempurna?

Fenomena biasa yang kita dapat lihat pada mana-mana masjid atau surau di Malaysia ialah, Masjid dan surau akan penuh sesak pada malam pertama Ramadhan dan jemaah akan semakin berkurangan dari hari ke hari, kenapa ya?  Satu persoalan yang kita semua perlu tanya pada diri kita, yakinkah kita bahawa kita akan mendapat peluang bertemu lagi dengan Ramadhan yang akan datang , jika kita mempunyai hasrat untuk beribadah pada Ramadhan yang akan datang, malah tiada sesiapa pun yang boleh memberi jaminan bahawa dia akan dapat dipertemukan dengan Ramadhan pada kali ini!!! Maka jika demikian, maka berusahalah untuk melipatgandakan amalan kita, itupun jika kita masih diberi kesempatan untuk berada didalam bulan Ramadhan pada kali ini.

Saya yakin kebanyakkan masjid dan surau akan mengadakan banyak aktiviti seperti tazkirah,qiamulail, tadarrus al-quran dan lain-lain lagi, maka saya menyeru kepada diri saya, keluarga dan anda semua, sama-samalah kita mengambil bahagian di dalam aktiviti-aktiviti yang akan diadakan oleh pihak masjid dan surau ditempat tinggal anda. Janganlah kita lepaskan Ramadhan ini begitu sahaja malah tanamkan azam agar Ramadhan kita pada kali ini adalah Ramadhan yang lebih baik berbanding dengan Ramadhan kita pada tahun yang lepas-lepas. Insyallah.

Yang tidak kurang penting ialah elakkanlah pembaziran, belilah makanan secara ala kadar dan jangan mengikut hawa nafsu dan yang terbaik elakkan makan secara berlebihan kerana itu akan menyebabkan kita akan berasa malas untuk beribadah, sekurang-kurangnya apabila berpuasa ini dengan dahaga dan lapar dapat juga kita ingat kepada fakir miskin yang sepanjang tahun hidup didalam keadaan serba kekurangan mudah-mudahan kita semua dapat bermuhasabah diri dan bersyukur diatas segala nikamat yang telah Allah kurniakan kepada kita. Alhamdulillah, aku bersyukur dengan segala nikmat Mu Ya Allah.

Saya juga ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan Selamat Menyambut Ramadhan kepada semua pembaca yang saya kasihi dan memohon maaf seandainya ada apa-apa salah dan silap dari saya.  Saya juga doakan agar kita semua dapat menjalani ibadah puasa dengan baik, dikurniakan kesihatan yang baik  dan semoga kita dipertemukan dengan malam Lailatul Qadar. Amin.

Sejak akhir-akhir ini, saya amat jarang update blog , disebabkan jadual saya yang padat dan juga diatas kelemahan saya sendiri dan saya sekali lagi memohon maaf untuk itu.

Sekian, Wasalam

Warkah Nizam






Tidak ada komentar:

Posting Komentar