Sabtu, 30 Oktober 2010

8.0 Sahabat, Tabi’i, Rawi dan Mukharrij


8.4 Mukharrij atau Mudawwin

Mukharrij atau Mudawwin adalah pencatat atau pengumpul hadis seperti Imam Bukhari, Imam Muslim dan sebagainya. Mudawwin itu pun termasuk di dalam golongan rawi sebab ikut meriwayatkan hadis.


Kitab yang merupakan kumpulan catatan hadis yang dibukukan oleh seseorang Mudawwin itu belum tentu hadis sahih atau hasan, tetapi bercampur dengan hadis daif dan adakalanya hadis yang maudhu’ iaitu hadis yang dibuat-buat sendiri oleh tangan manusia yang kotor dan berjiwa jahat. Oleh sebab itu kita perlu berhati-hati di dalam menerima sesuatu hadis dan janganlah menerima bulat-bulat malah perlu diselidiki dan jika tidak dapat diselidiki maka tanyalah kepada para ulama yang ahli di dalam bidang hadis.

Kitab hadis yang terbaik isinya, sebab hanya memuatkan hadis-hadis sahih sahaja hanyalah ada dua iaitu Shahih Bukhari dan Shahih Muslim. Selain dari keduanya itu belum dapat dijamin kebenarannya secara keseluruhan , sebab selain daripada dua kitab ini pasti ada hadis daif atau yang lemah, adakala sedikit dan adakala banyak.

Pekerjaan seorang Mudawwin atau Mukharrij hadis itu dinamakan tadwiin atau takhriij. Oleh itu apabila dikatakan mentadwiin atau mentakhriij itu ertinya ialah mencatat serta mengumpul dan mengeluarkan berbagai hadis.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar