Sabtu, 23 Oktober 2010

Ilmuan Islam - Ismail Al-Faruqi

ISMAIL AL-FARUQI

Ismail Raji al-Faruqi lahir pada januari 1921 di Jaffa, Palestin. Ayah beliau iaitu Abdul Huda al-Faruqi seorang kadi yang alim. Ismail telah mendapatkan pendidikan awal daripada ayahnya dirumah dan pendidikan Islam di masjid berdekatan. Pada tahun 1936, beliau belajar di French Dominican College Des Freres, Palestin.

Pada tahun 1938 beliau telah berpindah ke Beriut, Lebanon. Beliau telah memperolehi ijazah sarjana muda di Universiti Amerika Beriut pada tahun 1941. Selepas bergelar graduan, beliau bekerja sebagai pendaftar di bawah pemerintahan British di Jerusalem pada tahun1942 dan pada tahun 1945 beliau telah dilantik menjadi Gabenor di Galilee pada usia 24 tahun.

Semasa penaklukan yahudi di Palestin pada tahun 1948, beliau telah berhijrah ke Lebanon dan kemudiannya ke Amerika Syarikat kerana kecewa dengan perpecahan umat Islam yang berlaku di Palestin. Semasa di Amerika Syarikat, beliau telah menyambung pengajiannya di Universiti Indiana, Bloomington dengan mengambil ijazah sarjana dalam bidang falsafah pada tahun 1949. Selepas itu beliau diterima pula menyambung pelajaran ke Universiti Harvard dan memperolehi ijazah sarjana kedua beliau pada tahun 1951.

Berbekalkan pendapatan beliau sebagai pengalih bahasa di American Council of Learned Societies, beliau telah membuka perniagaan sebagai kontraktor bangunan. Namun beliau akhirnya kembali semula ke dunia akademik. Beliau menggunakan tesis sarjana beliau di Universiti Harvard bagi memperoleh ijazah doktor falsafah di Universiti Indiana pada tahun 1952 dalam bidang falsafah barat.

Pada tahun 1954, Ismail dan isterinya telah berpindah ke Mesir bagi mendalami pengajian Islam di Universiti al-Azhar, Mesir di mana beliau memperoleh ijazah doktor falsafah keduanya pada tahun 1958. Dengan pengetahuan di dalam bidang Islam dan barat, beliau telah ditawarkan jawatan sebagai penyelidik di Institut Pemikiran Islam, Universiti McGill, Montreal pada tahun 1958.

Beliau juga pernah mengajar di Institut Penyelidikan Islam, Karachi, Pakistan dari tahun 1961 hingga ke tahun 1963 dan selepas itu di Institut Pengajian Tinggi Arab, Universiti Mesir. Beliau juga telah telah dikurniakan gelaran Profesor Madya pada tahun 1964 di Universiti Syracuse. Beliau juga pernah bekerja secara kontrak di Universiti Chicago sebagai profesor pelawat dan mengajar di dalam bidang sejarah agama.

Ismail al-Faruqi mengabdikan dirinya kepada dunia akademik sebagai Profesor di Universiti Temple di mana beliau telah mengasaskan program pengajian Islam di sana pada tahun 1968 sehingga beliau meninggal dunia. Beliau amat terkenal sebagai seorang ahli falsafah dalam bidang perbandingan agama.

Sepanjang penglibatannya di dalam dunia akademik, Ismail al-Faruqi telah menulis lebih daripada 100 artikel di dalam jurnal dan majalah di samping 25 buah buku. Antara buku beliau yang mahsyur ialah Christian Ethics : A Historical and Systematic Analysis of its Dominant Ideas dan Trialogue of The Abrahamic Faiths. Beliau juga turut menjadi ahli sidang redaksi kepada tujuh jurnal terkemuka dunia.

Dalam pada itu, beliau juga telah menubuhkan Islamic Studies Group of the American Academy of Religion yang dipengerusikannya selama 10 tahun. Beliau juga adalah naib presiden kolokium keamanan antara agama dan presiden kolej Islam Amerika, di Chicago. Beliau turut memimpin Pertubuhan Mahasiswa Muslim dan Pertubuhan Ilmuan Sosial Muslim serta Islamic Assembly of North America.

Pada tahun 1970-an, Ismail al-Faruqi telah menjadi jurubicara Muslim yang utama didalam dialog antara agama. Beliau telah bergiat secara aktif di dalam mengetengahkan prinsip serta dasar Islam secara Ilmiah dalam perbincangan dan perdebatan antara agama.

Beliau adalah antara yang paling awal mengusulkan idea Islamisasi Ilmu Pengetahuan dan salah seorang pengasas kepada International Institute of Islamic Thought yang bertujuan bagi mengislamisasi disiplin ilmu kontemporari melalui seminar dan penerbitan. Beliau juga adalah perintis dalam pengembangan pengajian Islam di Amerika. Usaha beliau banyak tertumpu kepada menggabung jalin pandangan dunia Islam dengan kaedah sanitifik terutamanya bidang sains sosial dan kemanusiaan. Pemikiran beliau banyak dipengaruhi oleh pemikiran Muhammad Abduh dan Muhammad Iqbal.

Ismail al-Faruqi meninggal dunia akibat serangan seseorang di rumahnya di Pennsylvania pada 24hb Mei 1986. Beliau dan isteri meninggal dunia akibat tikaman penyerang tersebut dan menurut laporan beliau adalah mangsa kepada kes pecah rumah. Namun sesetengah pihak menganggap, ia adalah satu pembunuhan yang dirancang. Semoga Allah merahmati beliau dan isterinya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar