Selasa, 22 Juni 2010

Hadis 42 – Keluasan Keampunan Allah S.W.T

Hadis 42 – Keluasan Keampunan Allah S.W.T

Daripada Anas r.a, katanya : “ Aku mendengar Rasulullah s.a.w bersabda : Allah s.w.t telah berfirman : “ Wahai anak Adam ! Sesungguhnya selagimana kamu meminta dan berharap kepada-Ku, maka Aku akan mengampuni segala dosa yang telah kamu lakukan dan Aku tidak pedulikannya lagi. Wahai anak Adam ! Sekiranya dosamu setinggi langit, kemudian kamu memohon ampun kepada-Ku, nescaya Aku mengampuni dosamu. Wahai anak Adam ! Jika kamu datang kepadaKu dengan kesalahan sepadat isi bumi, kemudian kamu menemui-Ku di akhirat dalam keadaan kamu tidak menyekutukan-Ku dengan yang lain, nescaya Aku datang kepadamu dengan keampunan sepenuh bumi pula.”

[ Hadis riwayat Tirmizi ]


Kepentingan Hadis

Hendaklah kita sentiasa memohon keampunan di atas segala dosa-dosa yang kita lakukan samada secara sedar ataupun tidak, kita tidak boleh lepas lari daripada melakukan dosa dan kesilapan. Rasulullah sendiri sentiasa beristighfar kepada Allah setiap hari dan ketika, sedangkan baginda telah dijanjikan syurga oleh Allah. Maka sepatutnya kita yang belum tahu dimana kesudahan kita menggunakan kesempatan yang tersisa ini untuk lebih lagi memohon keampunan Allah sebelum ajal datang menjemput.

Janganlah kita bersangka buruk bahawa Allah tidak akan mengampunkan dosa-dosa kita dan kerana itu, kita terus hidup dalam keadaan berdosa kerana itu adalah bisikan syaitan yang ingin menjadikan kita sebagai temannya dineraka kelak . Wallahualam.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar