Minggu, 04 Oktober 2009

Hadis 2 - Islam, Iman dan Ihsan

Daripada Saidina Umar r.a beliau berkata: " Ketika kami sedang duduk disisi Rasulullah s.a.w pada suatu hari, tiba-tiba muncul dihadapan kami seorang lelaki yang sangat putih bajunya, sangat hitam rambutnya, tidak kelihatan padanya tanda-tanda perjalanan (musafir) jauh dan tiada seorangpun diantara kami yang mengenalinya sehingga dia duduk dihadapan Rasulullah s.a.w. Lalu dia merapatkan lututnya ke lutut Rasulullah s.a.w dan meletakkan dua tapak tangannya diatas dua pehanya, lantas dia berkata: "Wahai Muhammad! ceritakan kepadaku tentang Islam". Lalu Rasulullah s.a.w menjawab: " Islam itu adalah kamu menyaksikan bahawa tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah dan Muhammad adalah peseuruh Allah, kamu mendirikan sembahayang, mengeluarkan zakat dan menunaikan haji jika kamu mampu mengerjakannya." Lelaki itu berkata: "Benarlah kamu!" Kami merasa hairan terhadapnya; dia bertanya dan dia juga yang membenarkannya.

Lelaki tu berkata lagi: "Ceritakan kepadaku tentang iman" Baginda s.a.w bersabda "Bahawa kamu beriman dengan Allah, para maklaikat-Nya, kitab-kitabNya, rasul-rasulNya, hari kiamat dan kamu beriman dengan kadar baik dan buruk-Nya". Lelaki itu berkata; "Benarlah kamu!"

Dia berkata lagi: "Ceritakan kepadaku tentang ihsan". Baginda s.a.w menjawab: "Bahawa kamu beribadat kepada Allah seolah-olah kamu melihat-Nya. Jika kamu tidak melihat-Nya, sesungguhnya Allah melihat kamu."

Lelaki itu berkata lagi: "Ceritakan kepada ku tentang kiamat". Baginda menjawab: "Tidaklah orang yang ditanya mengenainya (kiamat) lebih mengetahui daripada orang yang bertanya. (Maksudnya kedua-duanya tidak mengetahui tentang bila berlakunya kiamat)."

Lelaki itu berkata lagi;"Ceritakan kepadaku tentang tanda-tandanya." Baginda menjawab: "Apabila hamba perempuan melahirkan tuannya dan apabila kamu melihat orang yang tidak berkasut, tidak berbaju, miskin dan pengembala kambing berlumba-lumba membina bangunan." Kemudian lelaki itu pun pergi. Maka akupun menunggu beberapa hari. Kemudian Rasulullah s.a.w berkata ; "Wahai Umar! Tahukah kamu siapakan orang yang bertanya itu." Aku menjawab ; "Allah dan Rasul-Nya lebih mengetahui." Sabda Rasulullah s.a.w ; "Sesungguhnya dia adalah Jibril. Dia datang untuk mengajar kamu tentang agama kamu."

Tidak ada komentar:

Posting Komentar