Sabtu, 24 Oktober 2009

Hadis 7 - Agama Adalah Nasihat

Daripada Abu Ruqayyah Tamim Bin Aus, bahawa Rasulullah s.a.w bersabda : " Agama adalah an-nasihah.". Kami bertanya : " Untuk siapa ?" Jawab baginda : "Untuk Allah, kitab-Nya, Rasul-Nya dan bagi para imam-imam muslimin dan seluruh muslimin."
Kepentingan Hadis
Hadis ini digolongkan sebagai hadis yang ungkapan yang ringkas tetapi mengandungi makna yang cukup mendalam. Jika diperhatikan kandungan hadis ini terdiri daripada kalimah-kalimah yang ringkas sahaja tetapi mengandungi berbagai-bagai makna yang memberikan kesan yang amat besar.
Pada masa kini terdapat segelintir masyarakat kita apabila tiba di dalam persimpangan untuk membuat keputusan, pada kebiasaannya mereka akan lebih merujuk kepada penyelesaian yang bersifat duniawi dan kebiasaannya keputusan yang berdasarkan kepada keuntungan duniawi ini akan membawa kepada kemusnahan yang lebih besar lagi.
Kita perlu berubah di mana setiap keputusan yang akan dibuat perlu merujuk kepada Al-quran dan Hadis terlebih dahulu. Sebagaimana seperti yang di terangkan didalam hadis ini dan juga Firman Allah s.w.t di dalam Surah Al An'aam: 38, yang bermaksud ;
"Tiada Kami tinggalkan sesuatupun di dalam Kitab Al-Quran"
Sememangnya Islam adalah satu agama nasihat yang membimbing umatnya supaya tidak terjerumus ke lembah kehinaan (neraka).

Tidak ada komentar:

Posting Komentar