Kamis, 08 Oktober 2009

OPS SIKAP 20

Ops Sikap 20 yang bermula pada 13/09/2009 telah pun tamat pada 27/09/2009 yang lalu. Seramai 2,000 orang anggota Polis telah dikerahkan di dalam Ops Sikap 20 yang mencatatkan jumlah kematian seramai 261 orang.
Pelbagai pandangan telah dikeluarkan oleh banyak pihak ada yang mengatakan Ops Sikap pada kali ini gagal, ada yang memberi pendapat agar silibus di sekolah memandu perlu diperbaiki dan sebagainya . Bagi saya, saya melihat dari sudut keselamatan. Sememangnya masyarakat kita tidak menitikberatkan soal keselamatan. Sebagai contoh tali pinggang keledar, kerap kali kita akan lihat ada pemandu yang akan kelam kabut memasang tali keledar apabila ada sekatan jalanraya yang dilakukan oleh pihak Polis. Asas kepada senario ini ialah orang tersebut memakai tali pinggang keledar kerana takutkan Polis dan bukannya keselamatan dirinya sendiri. Begitu juga dengan penggunaan hand phone tanpa alat hands free apabila ternampak saja Polis maka handphone pun diletakkan di bawah dan setelah melepasi Polis dia akan berbual seperti biasa. Perkara seperti ini sebenarnya sudah biasa kita lihat dan sememangnya menjadi kebiasaan kepada segelintir pemandu kita.
Pada saya pendidikan keselamatan perlu bermula dirumah. Kita perlu memberikan pendedahan kepada anak-anak tentang soal keselamatan supaya anak-anak kita dapat membuat keputusan yang terbaik. Sebagai contoh penggunaan pisau dirumah perlu di ajar bagaimana untuk menggunakan pisau dan simpan semula di tempat yang sepatutnya selepas digunakan agar tidak membahayakan adik-adik yang lain.
Apa kaitannya pula pendidikan keselamatan di rumah dengan kadar kemalangan jalanraya? Sebenarnya apabila kita mendidik anak-anak kita tentang faktor keselamatan ia akan menanamkan kesedaran pada diri mereka sejak dari kecil tentang keselamatan diri dan juga orang lain sebelum melakukan sesuatu perkara. Apabila ini telah menjadi rutin dalam hidupnya maka walau apa perkerjaan sekalipun yang dilakukannya dua faktor ini akan diutamakan terlebih dahulu.
Kajian yang dilakukan menunjukkan bahawa kadar kemalangan yang tinggi pada Ops Sikap pada kali ini berpunca daripada sikap pemandu sendiri. Jadi untuk mengubah senario ini sikap pemandu kita perlulah diubah terlebih dahulu. Sekiranya kita tergolong didalam kategori ini maka kita perlu membuat perubahan terhadap diri kita sendiri sebelum orang lain menjadi mangsa atau kita dan keluarga kita menjadi mangsa kepada sikap buruk kita. (minta dijauhkan)
Wallahualam.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar