Jumat, 09 Oktober 2009

JABIR BIN HAYYAN

Jabir Bin Hayyan adalah salah seorang ilmuan Islam yang pakar di dalam bidang Kimia. Beliau juga dikenali sebagai Gaber oleh Eropah. Pada masa tersebut para ilmuan Islam telah pun berjaya membezakan antara alkali dan asid.

Jabir Bin Hayyan telah menerbitkan banyak kitab didalam bidang kimia yang menjadi rujukan penting kepada para ahli kimia pada masa tersebut dan kitabnya yang terpenting adalah Al-Istitmam.

Pada tahun 1672 kitab beliau ini telah diterjemahkan kepada bahasa Perancis. Ini membuktikan pengiktirafan masyarakat kepada beliau pada masa itu bukan sahaja dari kalangan negara-negara Islam malah negara bukan Islam lain juga turut mengagumi beliau.

Kejayaan beliau dalam bidang kimia bukan sahaja dari sudut teori semata-mata malah beliau sendiri menjalankan ujikaji-ujikaji bagi membuktikan teori beliau. Malah orang-orang Islam pada ketika itu sudahpun mempraktikkan ilmu kimia ini didalam bidang perindustrian seperti tekstil, minyak wangi, penawar kepada racun dan bidang-bidang lain.

Banyak kitab karangan Jabir telah diterjemahkan oleh orang-orang Eropah kepada Bahasa Latin. Daripada kitab-kitab terjemahan inilah orang-orang Eropah dapat mempelajari tentang sains kimia dan seterusnya mengembangkan ilmu tersebut hingga ke saat ini. Sebenarnya saintis Barat terhutang budi dengan saintis Islam kerana jika tidak kerana kejayaan orang-orang Islam nescaya orang barat tidak akan mengetahui rahsia ilmu kimia.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar