Sabtu, 03 Oktober 2009

Pencegahan Kecurian Kenderaan

Berikut adalah langkah-langkah pencegahan kecurian kenderaan daripada PDRM ;

Curi Kenderaan

Tempat di mana kecurian kerap berlaku

  • Tempat letak kereta awam
  • Kompleks membeli-belah
  • Di hadapan rumah, tepi jalan raya
  • Tempat letak kereta di hotel-hotel

Faktor berlaku kecurian

  • Tidak dikunci
  • Tiada kunci tambahan
  • Meletakkan di tempat yang terpencil atau gelap pada waktu malam
  • Meninggalkan barang berharga di motosikal

Bagaimana mencegah kecurian kereta

  • Pastikan kereta dipasang dengan alat penggera keselamatan yang baik
  • Memasang kunci tambahan untuk stering, gear, roda dan kelac. Pastikan juga kereta sentiasa dikunci
  • Sentiasa meletak kereta di tempat yang mudah dilihat dan pada waktu malam letak di tempat yang terang berlampu
  • Pastikan anda berhati-hati supaya kunci kereta tidak ditiru semasa menghantar kenderaan anda untuk diservis
  • Jangan serahkan kunci kepada 'Jockey' kereta
  • Adalah lebih baik untuk mencetak nombor pendaftaran di cermin kereta ('sandblasting')
  • Bersiap sedia dengan kunci kereta apabila menuju ke kereta.
  • Elakkan meletak kenderaan bersebelahan dengan kenderaan yang lebih besar seperti lori atau bas kerana ini memudahkan pencuri mencuri.(terlindung dari pandangan orang)

Bagaimana mencegah kecurian motosikal

  • Letak motosikal ditempat yang dikhaskan.
  • Pastikan anda mengunci motosikal ketika meninggalkannya.
  • Letakkan di tempat yang mudah dilihat dan pada waktu malam letak di tempat yang terang/berlampu.
  • Rantai dan kunci tambahan adalah penting untuk mengelakkan motosikal dari dicuri.
  • Pasangkan alat penggera kecurian motosikal dan ukirkan nombor pendaftaran motosikal pada bahagian-bahagian yang jelas dilihat.

Rasanya antara faktor lain yang menyebabkan kecurian kenderaan atau barangan didalam kenderaan dicuri adalah kerana terdapat pemilik kenderaan yang mempunyai hobi menghias kenderaan mereka sehingga menarik perhatian orang ramai dan termasuklah para pencuri. Jadi berpada-pada didalam menghias kereta, yang saya selalu jumpa kes sport rim kereta dicuri orang.

Pada saya, saya pegang satu konsep dalam berkenderaan iaitu biarlah kenderaan yang saya miliki memudahkan saya bukannya menyusahkan. Keutamaan saya ialah apabila kenderaan saya perlu diservis maka saya hantar ke worksyop bagi memastikan kereta saya sentiasa berada didalam keadaan baik dan selamat untuk digunakan biarlah tanpa sport rim atau asessori kereta, yang penting saya selesa dan rasa selamat dengan kereta saya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar