Kamis, 23 September 2010

1. Takrif Musthalahul Hadis

1. Takrif Musthalahul Hadis

Perkataan Musthalahul Hadis itu terdiri daripada dua buah perkataan iaitu Musthalahul dan al-Hadis.

Mustahlah diambil dari kata “istilah”, jadi musthalah itu bererti hal-hal yang diistilahkan. Oleh kerana ianya dirangkaikan dengan perkataan al-Hadis, maka ertinya ialah hal-hal yang diistilahkan di dalam persoalan-persoalan yang berhubungan dengan hadis.

Ilmu Musthalah-Hadis ini telah diciptakan oleh para alim ulama yang ahli mengenai ilmu hadis. Ianya bertujuan bagi memudahkan di dalam pemberian rumusan mengenai apakah sesuatu hadis itu temasuk di dalam kategori hadis shahih, hasan, dhaif, mursal, mauquf dan lain-lain.

Menurut Imam Nawawi semua hadis yang terdapat didalam kitab Riyadhus Shalihin ini ialah hadis shahih dan hadis hasan namun beliau juga turut membentangkan maksud dari istilah hadis-hadis yang lain, yang jumlahnya melebihi 50 jenis hadis, seperti apa itu hadis dhaif, mauquf, maudhu’ dan lain-lain lagi. Tujuannya ialah agar apabila menerima sesuatu hadis yang diucapkan oleh seseorang yang mungkin kita katakan hadis shahih atau hasan tetapi belum tentu demikan taraf hadis tersebut. Jadi kita tidak terus menerimanya bulat-bulat tanpa pengetahuan sama sekali di dalam hal itu.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar