Rabu, 29 September 2010

Perawi Hadis - Penutup

Asalamualaikum wbt.

Alhamdulillah, bersyukur kita kepada Allah s.w.t kerana dengan izin-Nya maka topik biografi ringkas para perawi hadis daripada kitab Mukhtasar Ibnu Abi Jamrah ini dapat kita selesaikan. Para pembaca yang saya kasihi sekalian, sebenarnya bukanlah tujuan utama saya hanya untuk menghabiskan mana-mana topik yang saya kemukakan disini tetapi lebih kepada usaha untuk menarik minat kita semua bagi mendalami sesuatu bidang ilmu itu, mudah-mudahan dengan yang demikian Allah akan membuka jalan untuk kita kepada pintu-pintu ilmu-Nya.

Insyallah, sama-samalah kita berusaha dan mencari jalan untuk mendekatkan diri kita kepada-Nya. Asas kepada Islam adalah ilmu dan ayat pertama yang diturunkan juga berkaitan dengan ilmu, maka sewajarnyalah kita menjadikan diri kita dan keluarga kita sebagai orang yang berilmu serta berakhlak mulia. Sebagaimana seperti hadis Nabi s.a.w berkaitan dengan perkara ini dimana Baginda bersabda sesiapa yang berkehendakkan kepada dunia, dia mestilah mempunyai ilmu, sesiapa yang berkehendakkan kepada akhirat juga, dia mestilah mempunyai ilmu dan sesiapa yang berkehendakkan kepada kedua-duanya juga, dia mestilah mempunyai ilmu. Jadi persoalannya disini, kategori orang yang bagaimanakah yang kita inginkan ?
Akhir qalam, segala yang baik itu datang dari Allah dan sekiranya ada salah dan silap, saya mohon maaf. Semoga usaha yang tidak seberapa ini akan mendapat ganjaran di sisi Allah.
Sekian, wasalam.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar