Kamis, 02 September 2010

Sahabat 9 - Said bin Zaid ( Yang Tetap Pendirian )

Said bin Zaid di lahirkan di Mekah pada tahun 22 sebelum Hijrah. Beliau lebih dikenali sebagai Abu A’war dan berkahwin dengan adik Umar al-Khattab iaitu Fatimah Khattab. Sahabat Said bin Zaid merupakan faktor yang menyebabkan Umar al-Khattab memeluk Islam. Pada hari tersebut Umar al-Khattab sedang bersiap sedia bagi membunuh Nabi Muhammad, semasa didalam perjalanan beliau telah bertemu dengan Nu’aim bin Abdullah iaitu salah seorang teman baiknya yang beliau tidak ketahui telahpun memeluk Islam. Beliau pun memberitahu Nu’aim bahawa beliau dalam perjalanan ke rumah Nabi Muhammad bagi membunuhnya, Nu’aim menjawab;”Kamu perlu berhati-hati kerana sekiranya kamu menyakiti Muhammad , kamu terpaksa menghadapi keluarga Bani Hasyim. Apakah kamu hendak mengurus halo rang lain dan melupakan keluargamu sendiri ? Iparmu, Said bin Zaid dan adikmu Fatimah memeluk Islam.”

Umar al-Khattab terus menuju kerumah adiknya dan semasa itu Said dan Fatimah sedang membaca Quran yang ditulis di atas daun-daun kurma. Umar terus mencekik leher Zaid bagi membunuhnya, Fatimah yang cuba menghalang Umar telah ditampar sehingga cedera, Fatimah terus berkata;”Ya, kami menjadi muslim. Bunuhlah kami sekiranya kamu suka tetapi kami tidak akan mengganti keimanan kami.” Umar yang tergamam dengan kata-kata adiknya meminta bagi melihat lembaran Quran yang dibaca, Fatimah berkata;”Tidak, badanmu kotor, mandilah terlebih dahulu”. Selesai mandi, Umar membaca ayat Quran yang ada pada lembaran tersebut (Surah Tho Ha, Ayat 1-5).

Beliau terpegun dengan keindahan ayat Quran dan terus menuju kerumah Arqam bin Abi Arqam untuk bertemu nabi dan seterusnya memeluk Islam. Begitulah ciri-ciri unggul yang ada pada Said dimana semasa nyawanya terancam imannya tidak goyang malah terus kukuh dan kental. Said bin Zaid meninggal di Aqiq pada tahun 51 Hijrah dan pada masa itu beliau berusia 70 tahun dan dimakamkan di Madinah.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar