Kamis, 30 September 2010

21 Syawal 1431 H

Asalamualaikum wbt

Sedar tak sedar kita kini sudah berada di penghujung Syawal ( 21 Syawal 1431 H ). Kepada yang masih belum sempat menghabiskan puasa sunat di bulan Syawal, ini adalah masa yang terbaik untuk menyempurnakannya dan jika di tolak dengan hari sabtu dan ahad (open house dan kenduri ) yang akan datang hanya tinggal 7 hari saja lagi sebelum Syawal berakhir.

Di ketika umat Islam di negara kita masih lagi sibuk dengan acara kunjung mengunjung di antara satu sama lain, para bakal haji kita, pada masa kini sedang sibuk membuat persiapan terakhir sebelum berlepas pergi ke Tanah Suci, Mekah bagi menunaikan Ibadah Haji. Saya doakan kepada para jemaah Haji agar mendapat Haji yang mabrur serta di sihatkan tubuh badan dan dipermudahkan segala urusan semasa di sana. Mudah-mudahan satu hari nanti Allah menjemput kita pula untuk ke sana. Amin.

Tidak lupa juga pada waktu ini, boleh dikatakan kebanyakkan ahli jawatankuasa masjid di negara kita sedang sibuk bermesyuarat untuk membincangkan perjalanan Ibadah Qurban di masjid masing-masing. Cuma sedikit yang perlu ditegur kerana kebanyakkan anggota masyarakat kita beranggapan bahawa apabila hendak mengambil bahagian atau menjadi peserta di dalam ibadah Qurban, tanggungjawabnya hanya menyediakan duit sahaja dan melepaskan tugas-tugas yang lain kepada pihak masjid, anggapan ini adalah kurang cantik dan adalah lebih afdhal jika peserta qurban itu sendiri yang turut serta di dalam menyembelih, melapah dan lain-lain tugas. Saya terfikir sejenak, apalah agaknya yang bakal terjadi jika semua orang mempunyai anggapan sedemikian ? Bukankah cantik masyarakat kita jika para peserta qurban tanpa mengira pangkat atau kedudukan sama-sama menyinsing lengan baju untuk sama-sama membantu. Setidak-tidaknya ia akan dapat merapatkan lagi tali persaudaraan sesama kita, yang tak kenal menjadi kenal dan yang jauh menjadi dekat serta banyak lagi kebaikkan yang akan kita perolehi daripada ibadah qurban ini. Yang penting kita bukan sahaja mengorbankan binatang korban semata-mata tetapi pada masa yang sama kita juga perlu berkorban untuk meghilangkan sifat-sifat yang tidak baik yang berada di dalam diri kita. Insyallah sekiranya di izikan-Nya akan kita bincangkan mengenai bab ibadah korban. Wallahualam.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar