Selasa, 21 September 2010

Topik Baru - APA ITU HADIS

Asalamualaikum wbt

Sidang pembaca yang saya kasihi sekalian, mudah-mudahan anda semua berada di dalam keadaan sihat walafiat dan sentiasa dirahmati Allah hendak-Nya.

Sebenarnya saya tercari-cari juga mengenai tajuk apa yang sesuai untuk diketengahkan kepada para pembaca sekalian. Memandangkan kita selalu mendengar hadis yang disampaikan oleh para ulama atau ustaz di dalam majlis-majlis ilmu maka saya merasakan adalah lebih baik sekiranya kita dapat mengetahui serba sedikit mengenai asas di dalam perkara ini dan bukanlah niat saya untuk memandang rendah ilmu yang dimiliki oleh anda sekalian tetapi sekadar untuk mengulangkaji bab hadis supaya apabila kita membincangkan mengenai sesuatu hadis mudah-mudahan kita akan dapat melihat hadis tersebut dari perspektif yang lebih luas.

Bagi topik pada kali ini, saya akan menggunakan kitab Riyadhus Shalihin (Taman Orang-orang Salih) oleh Imam Nawawi sebagai rujukan di dalam membicarakan mengenai asas di dalam ilmu hadis.

Walaubagaimana pun saya amat berharap agar dengan apa yang akan dibincangkan didalam bab ini akan dapat menarik minat kita semua untuk mendalami ilmu hadis dan nasihat saya agar pada masa yang sama kita juga perlu berguru dengan ulama atau ustaz yang ahli di dalam bab hadis. Saya juga ingin memohon maaf seandainya ada salah dan silap di dalam membincangkan bab ini atau kesilapan “typing error”.

Sebarang komen atau cadangan, bolehlah dihantar ke alamat e-mail saya di nizamblog@gmail.com , insyallah saya akan cuba menjawab setiap e-mail yang dihantar. Adalah menjadi harapan saya agar dengan apa yang akan saya paparkan didalam bab ini akan memberi manfaat kepada kita semua dan mudah-mudahan usaha yang tidak seberapa ini akan dikira oleh Allah sebagai amal kebajikan saya. Wallahualam.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar