Kamis, 26 Agustus 2010

Ramadhan Al Mubarak





Asalamualaikum wbt


Terlebih dahulu marilah kita merafakkan kesyukuran kepada Allah s.w.t kerana dengan izin-Nya maka kita masih dapat berada di dalam bulan yang penuh berkah ini dan menjalani ibadah puasa sehingga ke hari ini. Kebanyakkan daripada kita kadang kala tidak menghargai bahawa untuk kita berada di dalam bulan Ramadhan ini merupakan salah satu nikmat yang Allah anugerahkan kepada kita.


Adakah kita memerhatikan bahawa berapa ramai orang yang tidak diberikan kesempatan untuk berada di dalam bulan Ramadhan pada kali ini ? Adakah kita memerhatikan bahawa berapa ramai orang pula yang hanya diberikan kesempatan untuk berada hanya di awal Ramadhan, ada yang hanya sampai dipertengahan Ramadhan dan ada yang sampai hingga ke akhir Ramadhan. Apa pun kita kena bersyukur dengan ketetapan Allah s.w.t.


Cumanya saya berpesan kepada diri saya dan para pembaca sekelian, apabila kita sudah menyedari bahawa untuk kita berada di dalam bulan Ramadhan ini merupakan satu anugerah Allah yang tidak ternilai, maka marilah kita sama-sama memanfaatkan dengan memperbanyakankkan amalan , bermuhasabah diri di samping memohon keampunan di atas segala dosa-dosa kita yang telah lalu.


Sebagaimana Hadis Nabi s.a.w berkaitan dengan Ramadhan dimana pada awalnya rahmat, pertengahannya keampunan dan diakhirnya dibebaskan dari api neraka. Maka dengan sisa Ramadhan yang tinggal beberapa hari sahaja lagi marilah kita berusaha untuk meningkatkan amalan kita agar dengan yang demikian Ramadhan kita pada kali ini lebih berkualiti berbanding Ramadhan kita di tahun-tahun yang lepas.


Saya berdoa mudah-mudahan kita semua dapat bertemu dengan malam Lailatul Qadar iaitu malam yang lebih baik daripada seribu bulan dan mudah-mudahan tarbiah Ramadhan pada kali dapat menjadikan kita hamba yang lebih bertaqwa dan lebih berkualiti di dalam menjalankan tugas dan tanggungjawab kita sebagai seorang Khalifah. Amin




Tidak ada komentar:

Posting Komentar