Selasa, 29 Juni 2010

Biografi Ringkas Imam An-Nawawi

Biografi Ringkas Imam An-Nawawi

Nama sebenar beliau adalah Al-Imam Abu Zakariya Yahya bin Syaraf An-Nawawi. Dilahirkan di Nawa, sebuah desa dari wilayah Damaskus (Syam atau Palestin) pada tahun 618 Hijrah. Pada usia 18 tahun beliau terus menuntut ilmu serta memiliki kecerdasan akal fikiran yang mantap.

Beliau mempelajari ilmu fekah dalam mazhab Imam Syafie dan inilah yang merupakan sebab utama bahawa beliau itu menjadi imam dari semua imam dalam mazhab tersebut bahkan orang-orang yang muncul setelah beliau mensepakati menerima huraian beliau dalam bab fekah. Malah jasa beliau di dalam bidang hadis juga besar kerana usaha beliau didalam menentukan samada sesuatu hadis itu hadis sahih atau hasan.

Beliau juga telah menyusun beberapa kitab fekah seperti Syarah Muhadzab, Arraudhah dan Alminhaj. Manakala dalam bidang hadis pula seperti Syarah Muslim, Al-Adzkar Annwawiyah serta syarah sebahagian dari Shahih Imam Al-Bukhari. Beliau amat terkenal dengan sifat zuhud yang ada pada diri beliau dengan menempuh jalan sebagaimana yang telah dilalui oleh para salaf soleh. Beliau juga tidak pernah berkahwin semasa hidupnya.

Beliau telah meninggal dunia pada tahun 667 Hijrah di Nawa iaitu tempat kelahiran beliau pada usia 48 tahun.

Semoga Allah memberikan kerahmatan yang seluas-luasnya kepada beliau di atas segala jasa-jasa yang telah dicurahkan ke atas jalan Allah. Terlalu banyak manfaat yang kita perolehi dari ilmu pengetahuan yang telah beliau curahkan dan sebagai menghargai jasa beliau marilah kita sama-sama berusaha untuk mempelajari kitab-kitab karangan beliau, mudah-mudahan dengan yang demikian dapat membantu kita di dalam memahami apa itu Islam. Insyallah.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar