Senin, 28 Juni 2010

Kepentingan Berdoa - Topik Baru


PENGENALAN DOA

Asalamualaikum wbt

Alhamdulillah bersyukur kita kepada Allah s.w.t kerana dengan izin-Nya maka dapat kita bertemu lagi untuk kita sama-sama berkongsi ilmu demi mencari keredhaan-Nya.

Topik yang akan dibincangkan pada kali ini ialah mengenai doa. Kebanyakan daripada kita memang selalu berdoa tetapi tahukah kita mengenai adab-adab dan rahsia doa itu sendiri. Apakah adab-adab berdoa, masa mustajab doa serta tempat-tempat mustajab doa, insyallah akan kita bincangkan dalam topik ini.

Buku yang digunakan bagi menghuraikan hakikat doa pada kali ini ialah buku Bisikan Nurani : Himpunan Doa yang disusun oleh Muhammad Lokman Hakim yang disemak oleh Ustaz Khairudin Bin Ramli dan buku 101 Doa Para Nabi Dan Rasul Dalam Al-Quran oleh Ustaz Zahazan Mohamed.

Sesungguhnya dalam keadaan dunia yang serba mencabar serta penuh dengan dugaan pada masa kini, sewajarnya kita menjadikan doa sebagai perisai serta pelindung daripada segala gangguan syaitan begitu juga jika kita berhajat kepada sesuatu. Doa merupakan anugerah Allah yang tidak ternilai kepada manusia maka sepatutnya kita menggunakan anugerah yang tidak ternilai ini sebaik-baiknya. Tidak kira walau apa pun keadaan kita samada dalam keadaan gembira atau duka, senang atau susah, sihat atau sakit, hendaklah kita sentiasa berdoa kepada Allah s.w.t. sebelum ajal menjemput.

Di dalam Surah Al-Baqarah ayat 186; Allah s.w.t berfirman ;
“Dan apabila hamba-hamba-Ku itu bertanya kepada engkau dari hal Aku, maka sesungguhnya Aku adalah dekat. Aku perkenankan doa orang yang memohon apabila ia memohon kepada-Ku”

Manakala di dalam Surah Al-Mukminun ayat 60; Allah s.w.t berfirman ;
“Serulah Aku, supaya Aku perkenankan seruan itu.”

Sehubungan dengan itu hendaklah kita menjadikan doa itu sebagai amalan kita pada setiap masa dan ketika dan janganlah kita berputus asa untuk berdoa kepada Allah s.w.t. Insyallah.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar