Senin, 14 Juni 2010

Temuramah Dengan Saudara Halim Mohd

Temuramah Dengan Wartawan TV3 Saudara Halim Mohd




Kapal Rachel Corrie


Tarikh : 12/06/2010
Lokasi : Bandar Bukit Puchong

Asalamualaikum wbt


Sebagaimana seperti yang saya maklumkan sebelum ini, di sini saya ingin berkongsi dengan para pembaca semua, hasil temuramah saya dengan Saudara Halim Mohd wartawan TV3 yang menaiki kapal Rachel Corrie yang di tawan oleh Regim Zionis.

Sebelum daripada itu, saya ingin bercerita sedikit mengenai latarbelakang Saudara Halim Bin Mohd. Beliau bertugas sebagai wartawan penyiaran divisyen berita dan ehwal semasa TV3 dan telah berkhidmat selama 6 tahun dengan TV3. Berusia 29 tahun dan belum berkahwin.

Saya dan rakan-rakan sedang menemuramah Saudara Halim Mohd (berbaju kemeja)

Bercerita mengenai pengalaman awal beliau, di mana mereka telah bertolak dengan pesawat dari Kuala Lumpur menuju ke Cyprus pada 22/05/2010 yang lepas. Walaubagaimanapun telah terkandas di Cyprus sehingga 30/05/2010 (lebih kurang 7 hari) kerana Kerajaan Cyprus tidak membenarkan kapal Rachel Corrie berlabuh di sana dan pada waktu yang sama usaha untuk mendapatkan pelabuhan alternatif telah dijalankan dan Kepulauan Malta telah memberi kebenaran kepada kapal Rachel Corrie untuk berlabuh di pelabuhannya dan pada 31/05/2010 mereka telah bertolak menuju ke Gaza.

Sedikit maklumat kepada para pembaca, Kapal Rachel Corrie adalah kapal kargo yang di miliki oleh Perdana Global Peace Organisation (PGPO - http://www.perdana4peace.org/ ) yang di pengerusikan oleh mantan Perdana Menteri Malaysia Tun Dr. Mahathir Mohammad. Nama Rachel Corrie diberikan sempena nama seorang aktivis Amerika Syarikat yang terbunuh dilanggar jentolak Israel di Palestin (sila rujuk laman http://en.wikipedia.org/wiki/Rachel_Corrie ). Ini merupakan salah satu cara negara kita untuk menyampaikan mesej yang jelas kepada Amerika Syarikat mengenai kekejaman Israel dengan meletakkan nama warganegaranya kepada kapal bantuan ke Gaza.


Majlis Doa Kesyukuran Di Rumah
Bapa Halim Mohd

Bercakap mengenai pelayaran daripada Kepulauan Malta ke Gaza, mengambil masa selama 6 hari pelayaran dan berada 2 hari terlewat dibelakang kapal Mavi Marmara ( akibat masalah semasa berada di Cyprus), apabila berada pada jarak 30 batu nautika daripada Gaza ( Lagi 5 batu nautika baru berada di dalam perairan Gaza), kapal Rachel Corrie telah ditawan oleh Regim Zionis, mereka mengarahkan semua sukarelawan duduk dan jangan melawan, kemudian mereka telah diperiksa di atas kapal dan semua barangan seperti handphone, kemera, kamera video, computer riba, passport dan lain-lain semuanya telah dirampas.

Seterusnya kapal Rachel Corrie telah di tunda ke Pelabuhan Ashdod di Israel dan semua sukarelawan telah dibawa ke pihak Imigresen Israel dan sekali lagi mereka telah di periksa dan di soalsiasat. Antara soalan-soalan yang ditanya oleh Regim Zionis adalah, kenapa Malaysia suka Palestin? Kenapa Tun Mahathir benci Israel ? Kenapa Malaysia tiada hubungan diplomatik dengan Israel? Dan lain-lain. Walaubagaimanapun menurut Saudara Halim sebelum mereka ditahan, mereka telah sepakat untuk tidak menjawab apa-apa kepada soalan-soalan yang diajukan.

Kemudiannya mereka semua telah dibawa ke pusat tahanan dan di tempatkan seramai 12 orang didalam satu bilik, dimana semua sukarelawan Malaysia seramai 6 orang berada di dalam bilik yang sama. Mereka telah diberi air minuman (drinking water) dan juga sandwich semasa di dalam tahanan. Walaubagaimanapun menurut Saudara Halim mereka hanya minum dan menjamah roti sahaja sebab terlalu lapar. Pada keesokan harinya terdengar pengumuman supaya semua rakyat Malaysia bersiap sedia dalam 10 minit untuk dihantar ke Jordan. (bermalam 1 malam di pusat tahanan).

Wakil Ireland yang berada di Israel turut membantu didalam pembebasan rakyat Malaysia dan apabila tiba di Jordan barulah passport mereka dikembalikan. Menurut Saudara Halim semasa mereka tiba di sempadan Jordan, wakil serta kakitangan kedutaan Malaysia telah sedia menanti mereka dan beliau serta rakan-rakan yang lain berasa amat bersyukur kerana telah dibebaskan.

Menurut Saudara Halim, layanan yang diberikan oleh pihak Israel kepada para sukarelawan daripada kapal Rachel Corrie agak istemewa berbanding dengan para sukarelawan yang berada di atas kapal Mavi Marmara, mungkin disebabkan oleh tekanan daripada pihak masyarakat dunia di atas kekejaman mereka kepada para sukarelawan kapal Mavi Marmara menyebabkan mereka berlembut.

Satu lagi cerita yang memeranjatkan yang diperolehi daripada Saudara Halim ialah semasa kejadian serangan diatas kapal Mavi Marmara yang membawa lebih kurang 700 sukarelawan, terdapat juga askar Israel yang cedera dan daripadanya dapat dirampas satu senarai nama siapa yang patut ditangkap atau dibunuh ! Kemungkinan di dalam ramai-ramai sukarelawan yang berada di atas kapal tersebut terdapat juga ejen-ejen Israel dan tempoh masa pelayaran selama 6 hari sudah cukup untuk mengenalpasti siapa yang patut di bunuh. Wallahualam.

Akhir kata daripada Saudara Halim, beliau berasa amat terkilan dan kecewa kerana sebagai wartawan, beliau tidak dapat membuat liputan mengenai kesengsaraan yang di alami oleh rakyat Palestin yang ditindas oleh regim Zionis Laknatullah. Sedangkan temujanji dengan para pemimpin Palestin, lawatan ke hospital-hospital, terowong yang dibom oleh Mesir dan sebagainya yang telah diaturkan lebih awal berkubur begitu sahaja. Lebih menyedihkan lagi apabila kargo bantuan seperti simen, katil, kerusi roda, pensel warna serta lain-lain barangan telah dirampas oleh Israel kerana mendakwa barang-barang tersebut boleh digunakan untuk dibuat senjata…???

Semoga pengalaman yang diceritakan oleh Saudara Halim ini akan menyemarakkan lagi semangat kita untuk terus membantu rakyat Palestin dan terus berdoa agar Yahudi Laknatullah akan mendapat kehancuran. Semoga takbir kita berserta bersama-sama dengan takbir rakyat Palestin.

Allah Hu Akhbar…Allah Hu Akhbar…Allah Hu Akhbar..

Tidak ada komentar:

Posting Komentar