Minggu, 06 Juni 2010

Majlis Akad Nikah

Asalamualaikum wbt

Saya ingin berkongsi cerita dengan para pembaca di sini. Sebenarnya saya sendiri tidak tahu bagaimana nak memulakan cerita ini. Ini berkaitan dengan pemilihan masjid sebagai lokasi bagi majlis akad nikah yang selalu diadakan oleh pasangan pengantin baru dan baru-baru ini disebuah masjid berhampiran dengan tempat tinggal saya dan baru berlalu semalam (05/06/2010 sabtu).

Saya telah diminta oleh rakan jemaah untuk sama-sama meraikan majlis akad nikah ini yang akan diadakan pada jam 11.00 pagi dan saya juga turut sama membantu dari sudut persiapan majlis. Jika tak silap saya ada lebih kurang 60 ke 70 orang sanak saudara dan rakan taulan yang hadir ke majlis tersebut daripada keluarga kedua-dua pengantin. Selesai majlis akad nikah pihak keluarga pengantin mengadakan keduri di masjid, pada masa tersebut saya terus pulang kerumah kerana masih belum sihat sepenuhnya dan jam pada waktu itu adalah lebih kurang jam 11.45 pagi.

Pada jam 1.00 tengahari saya kembali ke masjid untuk solat zuhur (masuk waktu pada jam 1.15 petang) dan apabila tiba di masjid, kelihatan kereta daripada keluarga pengantin masih memenuhi ruang pakir kereta masjid, Alhamdulillah kata saya dalam hati, zuhur hari ni ramai le orang. Saya terus masuk ke dalam masjid dan menunaikan solat tahiyattul masjid dan pada masa tersebut masih kedengaran suara anak-anak daripada keluarga pengantin bermain-main, tak ada masalah bagi saya.

Tinggal lagi beberapa minit saja lagi nak masuk waktu, kendengaran bunyi injin-injin kereta dihidupkan dan suara riuh rendah makin berkurangan dan apabila saya toleh kebelakang rupa-rupanya keluarga pengantin masing-masing bergerak meninggalkan masjid, saya terpingga-pingga seorang diri kenapa begini jadinya, kenapa tak tunggu dulu untuk solat berjemaah di masjid, sedangkan mereka memang dah ada dimasjid, ada urusan apakah yang lebih penting sehingga tak sanggup tunggu sehingga selesai solat dulu? dan bermacam-macam persoalan menerjah ke fikiran saya pada masa tersebut. Akhirnya sewaktu solat zuhur hanya tinggal muka-muka yang biasa kelihatan sahaja pada hari tersebut.

Ingin saya berpesan, sekiranya ada dikalangan kita atau saudara mara kita yang akan melangsungkan perkahwinan pada masa yang akan datang dan memilih masjid sebagai lokasi untuk majlis akad nikah, cubalah tengok-tengokkan agenda majlis tersebut, sekiranya majlis akad nikah tersebut selesai awal tiada masalah, tetapi sekiranya ianya selesai dengan hampir masuk waktu solat, apalah kiranya agenda untuk solat berjemaah dimasjid tersebut dimasukkan sekali dan di sampaikan kepada pihak pengantin lelaki. Adalah lebih manis dan lebih beradab kita dengan rumah Allah, sekurang-kurangnya itu salah satu tanda kita bersyukur dengan rahmat Allah yang mempertemukan jodoh pengantin dan apatah lagi jika kita itu seorang pengantin.

Sebenarnya tidak ada masalah bagi saya jika kita hendak menggunakan masjid sebagai lokasi untuk majlis akad nikah, kerana salah satu daripada fungsi masjid adalah bertujuan bagi mengikat tali silatulrahim, tetapi jika dirasakan kita tak mampu untuk menjaga adab kita dengan rumah Allah atau kita akan menjadi penyebab kepada lebih banyak fitnah, adalah lebih baik kita buat dirumah sahaja.

Akhirnya kata, bukannya niat saya untuk mengaibkan sesiapa, sekiranya ada daripada kalangan pembaca yang tersinggung dan sebagainya, saya mohon maaf. Saya sekadar menceritakan secebis kisah melalui pengalaman saya dan apa yang berlaku di dalam masyarakat kita hari ini dan moga-moga yang baik itu, dapat kita ambil sebagai nasihat dan teladan kepada diri dan keluarga kita. Wallahualam.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar