Senin, 27 Juni 2011

Kisah Masyarakat - Ayahku

Gambar Hiasan


Sebagai permulaan kepada topik Kisah Masyarakat, saya akan memuatkan kisah benar dari seorang sahabat yang saya kenali, beliau memohon supaya tidak diletakkan namanya.

Beginilah kisahnya.

- ayah aku memang alim orangnya. ke mana2 sembhyag pun org akan minta dia jadi imam walau pun imam biasa ada bersama.

- aku pulak sebalik nya. keje keje keje mcm org gila (tanya h....m)

- masa apup reunion di PD ayah aku mula sakit2. thats why aku singgah PD kejap je walaupun ayah aku kata okay kalau aku nak bermalam kat sana.

- masa treatment kimo kat HUKM aku tak pernah ikut. aku bz keje.

- masa 2 mggu akhir hayat nya pun aku tetap pergi keje walaupun bos aku suruh aku cuti

- anak buah berkata ada 2 tetamu di pintu datang melawat sedang kan kami semua tak nampak apa2 pun

- pastu arwah tanya pada ku bila 22hb (kalendar islam)? tiada siapa ambil pot kerana kanser telah merebak ke seluruh tubuh arwah. tapi aku jawab juga dan katanya lama lagi ya.. rupa2 nya 22hb itu lah arwah pergi setelah mungkin di beritahu oleh 2 tetamu tadi

- masa meninggal dunia pun aku tak sedih kerana aku berasakan lebih baik utk arwah pergi kerana kanser nya memang amat menyakitkan.

- selepas beberapa lama baru aku perasan aku hanya sempat rapat dgn arwah sejak aku lahir sehingga lah aku darjah 6. Semasa sekolah menengah aku dok hostel, pastu uum, pastu keje.

- sampai sekarang bila aku rasa gembira aku teringat nak telefon arwah tapi tiba2 aku berkata "eh, apa no aku nak dail ni" Allahuakbar, baru ku tersedar ayah ku tiada lagi (dulu2 aku selalu call arwah bila aku nak share apa2)

- sebulan selepas arwah pergi, pernah sekali arwah datang ke mimpi aku dikelilingi jutaan hamba Allah berjubah putih sambil tersenyum tidak berkata apa2. tapi aku sempat kata aku minta maaf atas apa yg aku buat semasa hayat nya di dunia. dan seakan aku terdengar arwah berkata "tak apa, ayah maafkan"

- aku kesal kerana tak dapat spent lebih masa untuk arwah kerana kesibukan duniawi
dan perasaan sesal itu, yg aku tanggung akan berterusan di dalam fikiran aku sampai bila2.

sekadar renungan

Nizam;
Mudah-mudahan dengan apa yang dipaparkan ini, akan mengingatkan kita dan lebih menghargai jasa-jasa dan pengorbanan ibubapa kita yang tidak ternilai ini.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar