Minggu, 25 Juli 2010

Biografi Ringkas Sheikh Ahmad Deedat



AHMAD HUSSEIN DEEDAT

Ahmad Hussein Deedat dilahirkan pada 01hb Julai 1918 di Surat, India. Beliau lahir di dalam sebuah keluarga yang miskin. Pada tahun 1927, beliau berasal dari keluarga yang miskin. Beliau telah berhijrah ke Afrika Selatan pada tahun 1927 iaitu pada ketika berusia 9 tahun untuk tinggal bersama-sama ayahnya.

Di sebabkan oleh masalah kemisikinan beliau tidak mampu mendapatkan pendidikan formal sebagaimana kanak-kanak yang lain. Pada usia sembilan tahun, beliau mula belajar bahasa inggeris secara formal dan berjaya menjadi pelajar yang cemerlang dalam bidang akademik.

Oleh kerana kesempitan hidup, beliau terpaksa bekerja pada usia 16 tahun di sebuah kedai yang menjual buku-buku agama dan pada tahun 1936 berlakulah satu peristiwa yang mengubah kehidupannya dimana sekumpulan pelatih missionary kristian menghinanya kerana beragama Islam.

Penghinaan yang dilontarkan kepadanya menjadikan beliau bertambah bersemangat untuk berdebat jika bertemu lagi dengan mereka pada masa hadapan. Dengan izin Allah beliau telah menemui sebuah buku yang bertajuk Izharal-Haq yang menerangkan teknik-teknik yang digunakan oleh orang Islam India bagi menghadapi missionary kristian di India.

Buku tersebut telah menjadi inspirasi kepada beliau untuk berhadapan dengan misionari Kristian yang datang ke tempat beliau bekerja. Daripada buku inilah beliau mempelajari teknik berdebat dan seterusnya beliau telah membeli kitab injil kristian dan mengkaji isi kandungannya. Usaha gigih dan ikhlas beliau ini telah berjaya mematahkan setiap hujah oleh para pelatih misionari kristian.

Lama-kelamaan beliau bukan sahaja berjaya berdebat dengan para pelatih, bahkan misionari dan paderi juga berasa bimbang dan digeruni dengan kebolehan berdebat dan pengetahuan beliau mengenai kristian.

Pada tahun 1942 iaitu pada ketika beliau berusia 24 tahun, beliau telah mula bersyarah kepada orang ramai dimana mereka yang mendengar ceramahnya hingga ribuan orang dan semenjak itu beliau telah menghadiri ribuan majlis di seluruh dunia di dalam menyampaikan ceramahnya.

Sebagai seorang sarjana dalam bidang perbandingan agama, beliau bukan sahaja menyampaikan ceramah-ceramah umum, malah beliau juga telah mengajar kelas yang mengkaji kandungan kitab injil. Di samping itu beliau juga telah menulis buku di dalam pekbagai topik dan buku beliau yang terkenal adalah “The Choice”.

Deedat dan beberapa rakannya telah menubuhkan Islamic Propagation Center International bagi tujuan dakwah dan di atas sumbangan beliau ini, beliau telah dikurniakan Anugerah King Faisal pada tahun 1986 iaitu pada ketika beliau berumur 68 tahun.

Pada bulan Mei 1996 beliau telah menderita penyakit lumpuh selama 9 tahun setelah mengalami serangan strok dan telah meninggal dunia pada bulan Ogos 2005 ketika berumur 78 tahun di rumahnya di Verulam, Afrika Selatan. Semoga Allah merahmati roh beliau, Amin.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar