Rabu, 21 Juli 2010

Pengenalan – 10 Orang Sahabat Yang Di Jamin Syurga

Asalamualaikum wbt

Insyallah, topik baru yang akan saya perkenalkan didalam blog ini adalah mengenai 10 orang sahabat yang dijamin syurga yang dipetik dari buku Minda Muslim Super oleh Dr. Danial Zainal Abidin.

Walaubagaimanapun kita janganlah tersalah anggap bahawa daripada kalangan sahabat Rasulullah hanya sepuluh orang ini sahaja yang dijamin syurga sedangkan dalam hadis-hadis yang lain ada juga menyebutkan orang-orang selain daripada 10 diatas yang dijamin syurga oleh Rasulullah s.a.w. Begitu juga dengan Firman Allah s.w.t mengenai ahli-ahli syurga. Cuma bezanya Rasulullah menyebut nama-nama mereka sekaligus.

Kebanyakan daripada kita hanya mengetahui nama siapakah 10 orang yang dimaksudkan diatas tetapi yang ingin saya sampaikan disini ialah ciri-ciri ringkas yang terdapat pada 10 orang sahabat tersebut. Mudah-mudahan dengan yang demikian akan dapat membantu kita mengenali mereka dengan lebih dekat dan berazam untuk sama-sama mengikuti jejak langkah mereka.


Hadis riwayat Tirmizi melalui sahabat Abdul Rahman bin Auf, Nabi berkata; “Abu Bakar adalah ahli syurga, Umar adalah ahli syurga, Usman adalah ahli syurga, Ali adalah ahli syurga, Thalhah adalah ahli syurga, Zubair adalah ahli syurga, Abdul Rahman Bin Auf adalah ahli syurga, Saad bin Abi Waqas adalah ahli syurga, Said bin Zaid adalah ahli syurga dan Abu Ubaidah bin Jarrah adalah ahli syurga.”

Hadis ini juga dilaporkan oleh Ibnu Majah melalui sahabat Said bin Zaid.

Semoga usaha ini diberkati Allah s.w.t

Tidak ada komentar:

Posting Komentar