Kamis, 01 Juli 2010

Doa Yang Di Makbulkan



Antara Syarat-Syarat Untuk Doa Dimakbulkan


1. Mengetahui Erti Dan Maksud Doa

Adalah penting untuk kita mengetahui erti dan maksud doa yang kita panjatkan kepada Allah s.w.t, kerana Allah swt telah berfirman di dalam Al-Quran pada surah Hud ayat 46;
“Maka janganlah kamu meminta kepada Ku, apa yang kamu tidak mengerti, sesungguhnya Aku memberi nasihat kepadamu, supaya kamu tidak termasuk kedalam golongan orang-orang yang bodoh”


2. Berdoa Dengan Bersungguh-sungguh

Firman Allah s.w.t di dalam surah Al-Ankabut ayat 69 ;
“Dan orang-orang yang berjihad untuk (mencari keredhaan) Kami, benar-benar akan Kami tunjukkan Kepada mereka jalan-jalan Kami. Dan sesungguhnya Allah benar-benar beserta orang-orang yang berbuat baik.”

3. Memenuhi Penyebab Untuk Makbulnya Doa Itu (berusaha)

Maksud syarat ini adalah untuk mengajak kita berusaha dengan bersungguh-sungguh setelah kita berdoa. Contohnya sekiranya kita berdoa untuk menjadi pandai maka kita perlu belajar dengan bersungguh-sungguh.


4. Berdoa Dengan Khusyuk Dan Yakin Bahawa Doa Akan di Makbulkan

Iaitu berdoa dengan penuh perasaan serta merendah diri kepada Allah s.w.t serta yakin bahawa Allah akan memakbulkan doa kita.
Allah s.w.t berfirman di dalam surah Al-A’raaf, ayat 55 ;
“Berdoalah kepada Tuhanmu dengan merendah diri dan dengan suara yang lembut. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang melampaui batas.”


5. Bertaqwa Kepada Allah

Merupakan syarat yang paling asas iaitu dengan melakukan apa yang Allah perintahkan dan meninggalkan apa yang Allah larang. Sebagaimana dengan firman Allah di dalam surah Al-Maidah; ayat 27

“Ceritakanlah kepada mereka kisah kedua putra Adam (Habil dan Qabil) menurut yang sebenarnya, ketika keduanya mempersembahkan Qurban, maka diterima dari salah seorang dari mereka berdua (Habil) dan tidak diterima dari yang lain (Qabil). Ia berkata (Qabil): "Aku pasti membunuhmu!" Berkata Habil: "Sesungguhnya Allah hanya menerima (korban) dari orang-orang yang bertakwa".


6. Menjauhkan Diri Dari Larangan Allah

Sama seperti syarat di atas, bagi memastikan doa kita dimakbulkan Allah kita bukan sahaja ditegah daripada melakukan perkara-perkara yang dilarang Allah malah turut menjauhinya.


7. Berdoa dengan Ikhlas

Berdoa semata-mata kerana Allah dengan tidak ada perantaraan lain.


8. Tidak Meminta Perkara Yang Mustahil, Buruk Dan Perkara Yang Berdosa, Memutuskan Silaturrahim Serta Tidak Minta Untuk Cepat Dikabulkan.

Di dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam Muslim, Nabi Muhammad s.a.w telah bersabda yang bermaksud ; “Tetap akan dikabulkan doa seorang hamba selama mana ia tidak meminta sesuatu yang jahat atau mendatangkan dosa atau memutuskan silaturrahim, selama ia tidak meminta cepat terkabul. Lalu Rasulullah ditanya; “Apa maksud minta cepat terkabul itu ? Baginda menjawab; “Seperti orang berkata, aku sudah berdoa dan berdoa lagi, tetapi tidak juga terkabul, kemudia ia rasa menyesal dan tidak mahu berdoa lagi”.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar