Rabu, 28 Juli 2010

Sahabat 3 - Uthman Bin Affan

Sahabat 3 – Uthman bin Affan (Yang Pemalu)

Beliau dilahirkan dalam sebuah keluarga Quraisy yang kaya raya beberapa tahun selepas kelahiran Nabi Muhammad. Beliau yang melakukan dua hijrah, pertamanya ke Habsyah dan kemudiannya ke Madinah dan amat terkenal kerana sifat pemurah kepada orang-orang susah. Antara penghormatan yang beliau perolehi ialah mengahwini dua orang puteri Nabi iaitu Ruqayyah dan Kalthum (dalam masa yang berbeza). Justeru beliau digelar sebagai Zun Nur’ain yang bermaksud “dia mempunyai dua cahaya”.

Beliau memerintah selama 12 tahun iaitu dari tahun 644 Masihi hingga 656 Masihi. Semasa pemerintahannya keseluruhan Iran, sebahagian daripada Afrika Utara dan Cyprus Berjaya ditakluki. Pada tahun 35 Hijrah, Usman bin Affan meninggal dunia selepas dibunuh didalam rumahnya semasa sedang membaca Al-Quran. Semasa pemerintahannya beliau telah Berjaya menyalin semula Al-Quran berasaskan catatan yang dibuat dihadapan Nabi, kemudian dibukukan (Mashaf Usmani) dan dihantar keseluruh pusat jajahan Islam.

Usman bin Affan juga memiliki sifat pemurah dimana semasa perang Tabuk beliau telah mendermakan sebanyak 1,000 dinar, Usman juga mendermakan 600 ekor unta berserta pelananya sekali. Berhubung dengan peristiwa ini Nabi bersabda;”ibnu Affan tidak mendapat kemudaratan selepas ini kerana perbuatannya pada hari ini”.

Di samping itu Usman juga terkenal sebagai seorang yang pemalu. Pernah pada suatu petang Abu Bakar meminta izin bertemu Nabi Muhammad sedang beliau berbaring dan bajunya terangkat sehingga ternampak sedikit betisnya. Selesai berbincang Abu Bakar pun pulang kemudian datang pula Umar Al Khattab dan selepas berbincang beliau pun pulang. Tidak lama selepas itu datang pula Usman bin Affan, tiba-tiba Nabi Muhammad duduk dan merapikan pakaiannya dan menutup betisnya yang sedikit terbuka itu.

Selepas Usman pulang, Siti Aisyah bertanya kepada Nabi, “Wahai Nabi Muhammad, engkau tidak merapikan pakaian kamu di hadapan Abu Bakar dan Umar.” Nabi menjawab,”Usman seorang yang pemalu. Jika dia masuk sedang aku masih berbaring dia pasti malu untuk masuk dan terus pulang sebelum menyelesaikan hajatnya.” [hadis riwayat Imam Muslim]

Sifat pemurah dan pemalu ini menjadikan Usman bin Affan seorang yang hebat di dunia dan juga di akhirat.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar