Kamis, 01 Juli 2010

Kisah Syaidina Umar Al Khattab


Kisah Umar Al-Khattab

Dalam satu peristiwa sahabat-sahabat Rasulullah s.a.w pernah melihat Umar menangis dan kemudian tertawa tanpa sebab yang jelas. Akhirnya ada yang berani bertanya, “Wahai pemimpin orang Islam, kenapa kamu menangis kemudian tersenyum tanpa sebab yang dapat kami fahami.”

Umar menceritakan, “Dahulu aku dan orang-orang Quraisy sangat membenci anak perempuan. Ketika aku mendapat perkhabaran anak perempuan, daripada saat kelahirannya lagi kebencian ku sudah bermula. Aku pendam rasa benci itu, aku sabar sampailah umurnya enam tahun, aku sudah tidak tahan lagi, aku membawanya ke padang pasir dan aku gali lubang. Dia menyangka aku membawanya berkelah dan bermain-main, dia turut sama membantuku menggali lubang. Apabila lubang telah siap, aku menolak dia ke dalam lubang dan aku mula menimbusnya dengan pasir. Anakku masih belum tahu niat ku, masih ingat aku sedang bermain-main dengannya, dia tolong mengibaskan pasir-pasir daripada janggut dan pakaian ku, tetapi akhirnya aku menimbusnya hidup-hidup tanpa ada perasaan belas kasihan kepada anak ku sendiri. Inilah kehidupan kami sebelum kehadiran Nabi Muhammad s.a.w, kami memuliakan anak lelaki dan menghina anak perempuan bahkan kami membunuh mereka hidup-hidup. Maha Besar Allah, Maha Baik Allah yang telah mengutuskan Nabi Muhammad s.a.w yang meletakkan perempuan ditempat yang mulia. Marilah kita bersyukur di atas nikmat ini. Itulah rahsianya, apabila aku teringat kisah ini aku akan menangis.”

Umar berkata lagi,”Berkenaan mengapa aku tersenyum, pada suatu hari aku keluar dari Bandar Mekah. Apabila keluar dari Mekah, biasanya kami membawa batu, tetapi aku ada membawa kurma, aku membuat berhala dari kurma yang aku bawa dan aku sembah kurma itu. Apabila makanan aku habis, mulalah aku makan tuhan aku itu sedikit demi sedikit. Apabila aku teringat kisah ini aku ketawa sendirian.”

Tidak ada komentar:

Posting Komentar