Sabtu, 17 Juli 2010

Wilders Tubuh Perikatan anti-Islam





Utusan Malaysia Online 17hb Julai 2010 (Sabtu)


Wilders tubuh perikatan anti-Islam


THE HAGUE 16 Julai - Ahli Parlimen Belanda, Geert Wilders mahu menubuhkan sebuah perikatan antarabangsa bagi menyebarkan mesej anti-Islam di seluruh dunia Barat dalam usaha, antara lain bertujuan menyekat kemasukan pendatang dari negara-negara Islam.
Wilders memberitahu Associated Press (AP) semalam, beliau akan melancarkan gerakan itu pada akhir tahun ini, sebagai permulaan di lima negara iaitu Amerika Syarikat (AS), Kanada, Britain, Perancis dan Jerman.

"Mesej 'sekat Islam, pertahankan kebebasan' ialah mesej yang bukan sahaja penting bagi Belanda tetapi juga bagi seluruh dunia Barat yang bebas," kata Wilders dalam ucapan di Parlimen Belanda.


Antara matlamat perikatan itu ialah mengharamkan penghijrahan pendatang dari negara Islam ke Barat dan pengharaman pelaksanaan Syariah.


Bermula daripada peringkat akar umbi, gerakan itu diharapkan akan mempunyai anggota di kalangan ahli Parlimen atau dapat mempengaruhi ahli Parlimen lain, kata Wilders.
Seorang jurucakap bagi umat Islam Belanda, Ayhan Tonca berkata, beliau khuatir mesej Wilders itu akan mendapat sambutan di sebahagian besar Eropah, di mana sentimen anti-Islam semakin merebak sejak beberapa tahun ini.


"Selagi keadaan ekonomi teruk, kebanyakan orang akan memerlukan kambing hitam dan ketika ini, kambing hitamnya ialah umat Islam di Eropah Barat," kata Tonca.
Beliau menyeru 'penduduk yang berhati baik di Eropah supaya menentang gerakan itu'.
Dengan menyuarakan retorik anti-Islam, Wilders menyaksikan popularitinya di Belanda melonjak, sekalipun beliau mendapat perlindungan keselamatan 24 jam disebabkan ugutan bunuh.


Parti Kebebasan pimpinannya mendapat pertambahan kerusi terbanyak pada pilihan raya umum bulan lepas, menduduki tempat ketiga dengan 24 kerusi di dewan yang mempunyai 150 anggota, berbanding sembilan kerusi sebelum pilihan raya. - AP


Komen saya ; Mudah-mudahan Allah limpahkan hidayah kepadanya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar