Minggu, 23 Mei 2010

Berita Terkini - Satu Lagi Kematian Akibat H1N1

Kena baca berita ni...

Utusan Malaysia
22/05/2010 6:18pm


KUALA LUMPUR 22 Mei — Satu lagi kematian dilaporkan akibat jangkitan virus influenza A(H1N1) menjadikan jumlah terkumpul kematian akibat H1N1 dalam negara sehingga hari ini ialah 86 orang.

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Mohd Ismail Merican berkata, lelaki berumur 48 tahun tanpa sebarang faktor risiko itu mengalami gejala demam selama tiga hari dan batuk selama seminggu sebelum dimasukkan ke Hospital Tengku Ampuan Rahimah, Klang pada 6 Mei lepas.
"Lelaki itu mengalami masalah pernafasan akibat pneumonia yang teruk semasa rawatan dan meninggal dunia pada 9 Mei lalu,” katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Sementara itu sembilan kejadian kluster Penyakit Serupa Influenza (ILI) dilaporkan di tujuh negeri iaitu di Perak, Pahang, Melaka, Pulau Pinang, Johor, Sarawak dan Selangor.
Dr Mohd Ismail berkata, ini menjadikan jumlah keseluruhan kes ILI yang masih dirawat di dalam wad di seluruh negara 577 kes dan daripada jumlah itu 76 kes disahkan positif H1N1, dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU) sebanyak lapan kes dengan kesemuanya mempunyai faktor risiko. - Bernama

Tidak ada komentar:

Posting Komentar