Jumat, 07 Mei 2010

Hadis 30 – Hudud Dan Larangan Allah

Daripada Abu Tha’labah al-Khusyani Jurthuum Bin Nasyir r.a daripada Rasulullah s.a.w, baginda bersabda :”Sesunggunya Allah Taala telah memfardhukan beberapa fardhu, maka janganlah kamu mencuaikannya. Dia telah menentukan hududnya (hukuman yang telah diturunkan), maka janganlah kamu melampauinya. Dia telah mengharamkan beberapa perkara , maka janganlah kamu mencerobohinya. Dan Dia diam daripada beberapa perkara (tidak menyebut hukumnya) sebagai rahmat kepada kamu bukan disebabkan Dia lupa, maka janganlah kamu sengaja mencari-cari dan bertanya tentangnya.

[Hadis Riwayat ad-Daaruqutni]


Kepentingan Hadis

Hadis ini adalah di antara jawaami’ al-kalim yang dikhususkan oleh Allah kepada Nabi-Nya s.a.w. Ianya ringkas tetapi padat.

Sebahagian ulama mengatakan ; “Di antara hadis-hadis yang banyak, tidak ada satu hadis pun seperti hadis ini yang menghimpunkan di antara usul dan furu’ agama. Ini disebabkan Nabi s.a.w telah membahagikan hukum-hukum Allah – di dalam hadis ini – kepada empat bahagian iaitu fardhu, haram, hudud (hukuman yang telah ditentukan) dan hukum yang sengaja di diamkan.

Ibnu as-Sam’aani berkata : “Sesiapa yang beramal dengannya, sesungguhnya dia mendapat ganjaran pahala dan terselamat daripada seksaan kerana sesiapa yang menunaikan semua perkara yang difardhukan, menjauhi yang diharamkan dan mengambil hudud (hukuman) Allah tanpa menambah atau mengurangkannya, serta tidak mencari-cari hukum yang didiamkan-Nya, maka dia telah menyempurnakan kemuliaan dan menunaikan hak-hak agama. Juga kerana semua perkara yang disyariatkan tidak terkeluar daripada bentuk-bentuk yang dinyatakan oleh hadis ini.”

1 komentar:

  1. tapi kenapa malaysia yang majoriti orang Islam tidak melaksanakan hukum hudud? ini dah terang2 kita tidak hiraukan hadis tersebut...

    BalasHapus