Senin, 11 Juli 2011

PROTOKOL YAHUDI - Pengenalan





PROTOKOL YAHUDI - Pengenalan

Protokol yahudi di dalam bahasa Ingerris diterbitkan hasil usaha dan terjemahan oleh Victor E.Marsden. Ianya berasal daripada bahasa hebrew. Protokol ini bermaksud keputusan mesyuarat. Mesyuarat yang dimaksudkan disini merujuk kepada Mesyuarat Tokoh Zionis atau The Elders of Zion yang diadakan pada tahun 1896 di Basle, Switzerland. Protokol ini telah dibentangkan oleh Theodore Herzl bagi tindakan seluruh bangsa yahudi di dunia. Ia telah diterbit dan diedarkan oleh Prof. Sergyei Nilus dari Russia pada tahun 1905 dan satu salinan protokol ini yang bertarikh 10 Ogos 1906 telah disimpan di sebuah muzium di London.

Semasa pemerintahan regim Kerensky di Russia, semua salinan yang wujud di Russia telah dimusnahkan dan sesiapa yang memilikinya boleh dikenakan hukuman mati serta merta. Fakta yang terpapar di dalam protokol ini disahkan asli. Walau bagaimanapun semua jenis terbitan yahudi menafikan keaslian salinan ini dan mendakwa ia adalah ciptaan Prof. Nilus bagi kepentingan diri sendiri.

Protokol yahudi mendedahkan rancangan yang disusun bagi mendirikan sebuah negara yahudi yang telah diusahakan sejak berkurun lamanya. Protokol ini disunting sendiri oleh para cendiakawan zionis. Protokol ini juga menggariskan bagaimana yahudi merancang kemusnahan agama, bangsa dan negara-negara sasaran mereka bagi memastikan perancangan mereka mencapai matlamat.

Dakwaan protokol yang diterjemahkan oleh Victor E.Marsden ini palsu tidak dapat disokong oleh sebarang hujah yang kukuh. Kebenaran makin nyata apabila diari Herzl telah diterjemahkan dan sebahagian artikel yang terdapat didalam diari itu telah diterbitkan dan disiarkan oleh jewish chronicle pada 14 Julai 1922. Di dalam diarinya, Herzl memaklumkan tentang lawatan pertama beliau ke England dan perbualan dengan Colonel Goldsmith (beliau adalah pegawai angkatan tentera British yang beragama kristian dan penyokong setia yahudi.

Antara lain, diari itu turut mencatatkan pendapat Goldsmith tentang cara yang paling baik bagi melemahkan kuasa pemerintahan Inggeris. Antaranya ialah dengan menggenakan cukai yang tinggi. Pendapat Goldsmith ini telah diterima baik oleh Herzl dengan menjadikannya sebagai sebahagian daripada protokol itu.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar