Rabu, 27 Juli 2011

Tekanan Kepada Arab Saudi

Berita Harian Online


14 senator AS bantah larangan terhadap pemandu wanita di Arab Saudi

2011/07/27

WASHINGTON: Seramai 14 senator wanita Amerika Syarikat (AS) memaksa pemerintah Arab Saudi, Raja Abdullah Abdul Aziz untuk menarik balik larangan terhadap pemandu wanita di negara itu dalam sepucuk surat yang dihantar kepada pemerintah itu, hari ini.

"Kami percaya ini adalah masa untuk menghapuskan selamanya larangan ke atas pemandu wanita , tambahan peranan Arab Saudi dipilih sebagai ahli baru dalam Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) Wanita iaitu badan khusus untuk mencapai kesaksamaan antara lelaki dan wanita serta merperkasakan wanita di seluruh dunia," menurut kandungan surat itu. Badan itu diketuai oleh Senator Demokratik, Barbara Boxer dan Mary Landrieu. - AFP


Ulasan;

Saya sebenarnya tertanya-tanya juga, kenapa US sibuk untuk menghapuskan larangan pemandu wanita di Arab Saudi, di atas nama kesaksamaan antara lelaki dan wanita? Bagi saya, terpulang kepada pemerintah negara terbabit di dalam menguatkuasakan undang-undang masing-masing. Lagi pun di dalam Islam sudah di gariskan hak-hak sebagai seorang lelaki dan juga hak-hak sebagai wanita. Semuanya sudah dijaga dengan baik, apakah mereka baru hendak membuat panduan bagi hak sesuatu jantina. Nampak jelas mereka ini telah ketinggalan lebih dari 1,400 tahun dari orang Islam di dalam banyak sudut.

Tetapi tidak kurang juga orang Islam yang menyokong dengan meniru ideologi mereka ini, kerana apa terjadinya perkara ini ?

Tetapi bagi pandangan saya, ianya lebih kepada gerakan yahudi dan nasrani di dalam menghancurkan umat Islam di dunia ini. Nasihat saya kepada diri saya, keluarga dan para pembaca sekalian, jadikanlah diri kita sebagai seorang Islam yang beribadah ikhlas kerana Allah dan bukannya di atas niat yang lain di samping mengambil usaha untuk mendalami serta mengenali Islam dengan lebih dekat. Bukanlah maksud saya anda tidak mengenali Islam, tetapi perdalamkan lagi kefahaman kita mengenai agama kita sehingga kita akan berasa bersyukur kerana Allah memilih kita sebagai seorang Islam.

Mudah-mudahan kita semua berada di atas jalan kebenaran serta jalan yang diredhaiNya.Amin.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar